Artikel
5 aug '11
5 augustus '11
2 min

Thuiswerken vergt goede organisatie

Maatschappelijke veranderingen zorgen ervoor dat werkgevers nadenken over een nieuwe manier van werken: het nieuwe werken. De voordelen van het nieuwe werken, zoals vermindering van reistijd, betere balans tussen arbeid en zorg en toename in productiviteit, worden gezien. Echter wij merken dat er bij verschillende organisaties nog weerstand heerst tegen het nieuwe werken. En niet geheel onterecht.

Eerder dit jaar stelde een rechter een werknemer in het gelijk, die door zijn werkgever ontslagen was, omdat hij thuis niet genoeg uren had gewerkt. Er waren door de werkgever geen duidelijke afspraken met de werknemer gemaakt. Daarnaast had de werkgever ook moeten informeren bij de werknemer of hij nog wel genoeg werk had.

Wat is het nieuwe werken nou precies en hoe ‘werkt’ het? Hoe kunnen we ermee aan de slag? Het nieuwe werken is het effectiever, efficiënter en plezieriger maken van werken voor zowel de organisatie als de medewerker. Dit vraagt om een goede organisatie met aandacht voor de rechten, plichten en randvoorwaarden voor zowel de werkgever als de werknemer.

Zorg dat u alles goed geregeld hebt, voordat u uw medewerkers thuis laat werken. In de cursus ‘Succesvol telewerken, het succesvol invoeren van telewerken’, leren wij u hoe u als werkgever op een verantwoorde wijze het thuis werken kunt organiseren.

Driessen HRM Payroll