Artikel
19 jan '11
19 januari '11
2 min

Overheid digitaliseert haar factuurstroom

In 2010 heeft de overheid haar doelstelling om minimaal 10% van de inkoopfacturen digitaal te ontvangen en verwerken niet gehaald, zoals wij al eerder berichtten. Volgens ambassadeur e-facturatie Marco Pastors wordt deze norm in 2011 echter wel degelijk behaald. De verantwoordelijkheid wordt hiervoor bij de leveranciers neergelegd.

Per 1 januari 2011 heeft de Rijksoverheid zichzelf verplicht om elektronisch facturen te ontvangen. Alle 78 overheidsinstanties van de Rijksoverheid hebben hun interne processen zodanig ingericht dat zij facturen elektronisch kunnen ontvangen en verwerken. Aan leveranciers is vervolgens gevraagd enkel nog elektronisch facturen te verzenden.

De verantwoordelijkheid om elektronisch in te kopen ligt echter niet alleen bij de overheid, maar vooral bij de leveranciers. In de eerste helft van 2011 heeft het bedrijfsleven hierin de hoogste prioriteit, volgens Pastors. De Rijksoverheid gaat haar honderd grootste crediteurs vragen facturen elektronisch te verzenden. Hieronder vallen onder andere leveranciers voor inhuur derden. Vervolgens richt men zich op de gemeenten. Pastors voorziet bij deze vaak logge organisaties een langere implementatiefase. Ongeveer 20 middelgrote gemeenten zijn momenteel zover dat zij elektronische facturen kunnen ontvangen en verwerken.

De grootste belemmering voor overheidsinstellingen was eerder dat vanuit de wetgeving papieren kopieën van iedere factuur gearchiveerd diende te worden. Sinds kort is dit niet langer vereist. De verwachting is dan ook dat steeds meer organisaties hun factuurstroom zullen gaan digitaliseren.

Bronnen: