Artikel
17 feb '11
17 februari '11
3 min

Juiste e-HRM systeem goed middel voor positionering HR-afdeling

Sommige HR-afdelingen richten zich vooral op de administratieve verwerking  van personeelsmutaties en praktische adviezen. Als de afdeling een prominentere rol wil gaan spelen in de organisatie is het wel van belang meer zicht te hebben op de harde kant van het vak. Maar hoe krijgt u dit voor elkaar? Een goed e-HRM systeem kan hierbij een goed middel zijn om tot deze gewenste positionering te komen.

Waar herkent u een goed e-HRM systeem aan?
–    Gebruiksvriendelijkheid: elke gebruiker moet snel de gegevens kunnen vinden die hij/zij zoekt of de rapporten uitdraaien die hij of zij nodig heeft;
–    Veiligheid en autorisaties: veel gevoelige informatie wordt in een digitaal systeem opgeslagen. Gezien de verschillende autorisatieniveaus bespaart het veel frustraties wanneer autorisaties makkelijk ingesteld kunnen worden op individueel en groepsniveau;
–    Snelheid: wat heeft u aan een systeem wat alles kan, maar waarbij het een uur duurt voor de gegevens van één medewerker zichtbaar zijn? Een goed systeem kan snel de benodigde informatie opleveren aan de gebruiker;
–    Ruimte voor maatwerk:  elke organisatie is anders, daarom is het belangrijk dat het systeem aangepast kan worden naar de wensen en behoefte van uw organisatie.

Tips bij het kiezen van het e-HRM systeem
–    Duidelijke wensen en behoeften: u wilt een e-HRM systeem om een reden, dus maak deze ook duidelijk. Bedenk voor uzelf wat u nodig heeft en wat u graag wilt zien in het te gebruiken systeem;
–    Alle gezichten dezelfde kant op : zorg ervoor dat u alle wensen en behoeften meeneemt in de keuze. Een medewerker die dagelijks het systeem moet gebruiken voor mutaties zal misschien andere behoeften hebben dan een manager die het systeem gebruikt voor zicht op het ziekteverzuim;
–    Projectgroep: om draagvlak te krijgen voor het nieuwe systeem kan een projectgroep van toegevoegde waarde zijn. In deze groep zitten werknemers vanuit alle lagen van de organisatie, zodat alle wensen en behoeften die binnen de organisatie bestaan geïnventariseerd worden.
–    Contact met leveranciers: contact leggen met mogelijke leveranciers van het nieuwe systeem kan erg waardevolle informatie opleveren. Zo kunt u duidelijk krijgen of het door u gewenste maatwerk mogelijk is. Ook krijgt u een indruk van de service die wordt geleverd.

Nazorg
Ondanks uw zorgvuldige voorbereidingen kan het voorkomen dat een bepaalde behoefte toch over het hoofd is gezien. In zo’n situatie is het prettig wanneer de leverancier flexibel genoeg is om alsnog aan deze behoefte te voldoen. Vaak wordt de service onderschat, maar in de praktijk blijkt de toeleverancier vaak een cruciale rol spelen bij het up-to-date houden van het systeem met de wensen van de klant.

Wilt u meer informatie over de keuze van een e-HRM systeem, neem dan contact op met de afdeling consultancy via 0492 – 50 66 66 of per e-mail via consultancy@driessen.nl

Ook kunt u de gratis whitepaper Keuze HRM-systeem downloaden.