Artikel
30 apr '15
30 april '15
4 min

Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt: ‘Online’ heeft de toekomst

Of het nu gaat om organisaties die nieuwe medewerkers zoeken, of juist om werkzoekenden die uit zijn op een baan: steeds meer vraag en aanbod op de arbeidsmarkt vindt online plaats. Dat gaat in de huidige tijd ook verder dan alleen de traditionele wijze van het online plaatsen en bekijken van vacatures, op uw eigen website of de bekende vacaturesites. Het gebruik van social media krijgt in die zoektocht een steeds prominentere rol. Bij Driessen HRM zijn we ons bewust van de toenemende belangstelling voor en het gebruik van netwerksites zoals LinkedIn, Facebook en Twitter.

Wist u dat…

… het aantal online vacatures met 19% gestegen is?

Het aantal online vacatures is in het eerste kwartaal van 2015 met 19% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. Van de online vacatures was 31,3% parttime beschikbaar, dit is 3% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2014. Na jaren van daling laat de zorgsector eindelijk weer een lichte groei zien.

… een vacature op de eigen website op 1 staat in de top 4 van meest gebruikte wervingsmethoden?

Als organisaties op zoek zijn naar nieuw personeel, dan kiest de meerderheid in de publieke sector ervoor om de vacature op de eigen website te plaatsen. Daarna is het werven via het eigen netwerk/bekenden het meest populair, samen met plaatsing op een externe vacaturesite. Een personeelsadvertentie in een krant of dagblad, staat op de vierde plaats.

… werkzoekenden in de publieke sector zich vooral oriënteren via algemene vacaturesites?

Wanneer we kijken naar het oriëntatiegedrag van werkzoekenden, dan blijkt dat zij in hun zoektocht vooral gebruikmaken van algemene vacaturesites en het eigen netwerk. Dit sluit aan bij het feit dat een groot aantal HRM’ers deze middelen ook inzet bij de werving van een nieuwe medewerker.

… meer dan 75% van de werkzoekenden niet meer in krant of dagblad kijkt voor vacatures?

Blijkbaar kijken organisaties en werkzoekenden anders aan tegen de inzet van dagbladen en kranten als wervingsmethode. Meer dan 75% van de werkzoekenden geeft aan dat een krant of dagblad geen rol speelt in het oriëntatieproces, terwijl 1 op de 3 organisaties dit middel inzet.

… op het gebied van social media nog veel kansen liggen?

Ook wanneer we kijken naar het gebruik van social media als wervingsvorm, is er een verschil. Waar 3 op de 10 werkzoekenden gebruikmaken van social media (met name LinkedIn) bij de zoektocht naar een nieuwe baan, zetten maar weinig organisaties in de publieke sector social media in. Slechts 1 op de 20 organisaties deelt vacatures via LinkedIn, Facebook en/of Twitter en actieve werving via social media is nog minder populair. Gemiddeld zet 4% LinkedIn in voor actieve werving en maakt slechts 1% gebruik van actieve werving via Twitter of Facebook. Bij de optimalisatie van wervingsmethoden liggen op het gebied van social media dus kansen in de publieke sector.

… recruitment ook steeds meer online gebeurt: e-recruitment?

Recruiters beschikken over verschillende online tools om de juiste kandidaat te vinden via bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of Twitter. Zo heeft LinkedIn zo’n 4 miljoen Nederlandse profielen, dit zijn mensen die onder andere hun hele werkverleden, opleidingen, sterke kanten en interesses delen. Hiervan staat 84% open om benaderd te worden voor ander werk. Zorg dus dat uw organisatie ook een geactualiseerd profiel heeft. U hoeft zeker niet op elk platform aanwezig te zijn, onderzoek op welke platformen uw doelgroepen aanwezig zijn en richt u daarop.

… Twitter het platform is met verreweg de meest gedeelde banen?

Het waren er bijna 4 miljoen in het afgelopen jaar. Eind 2014 bracht Twitter naar buiten dat #vacature het vaakst ‘trending topic’ was in Nederland. In het begin van 2015 zijn op social media zelfs 44% meer vacatures gedeeld dan dezelfde periode in 2014. Ook ontstaan steeds meer online initiatieven, zoals onlangs de eerste Twitter banenmarkt, waar Driessen HRM ook aan deelgenomen heeft.

Zoals u ziet, zijn vraag en aanbod op de arbeidsmarkt ‘online’ volop in beweging. Naar verwachting zijn dit zelfs pas de eerste stappen en zullen deze ontwikkelingen zich meer en meer voortzetten!

Bronnen: Jobfeed, Coosto, onderzoek ‘Werk(t) in de publieke sector’

Monetta Driessen
HR-redacteur