Verrassend genoeg draait de arbeidsmarkt gewoon door in de zomermaanden. Onderzoek van online recruitment marketing specialist VONQ laat zien dat het gemiddeld aantal sollicitaties per vacature in juli en augustus praktisch gelijk is aan het jaargemiddelde.
Volgens de onderzoekers blijven kandidaten in de zomer actief solliciteren. Hiermee is het voor bedrijven interessant om ook in de zomertijd ‘normaal’ door te blijven werven.
Deze zomer gaan zo’n 7,6 miljoen Nederlanders op vakantie, maar dit heeft bijna geen effect op de arbeidsmarkt. Uit het onderzoek van VONQ blijkt dat de afgelopen vier zomers het gemiddelde aantal sollicitaties per door VONQ uitgezette vacature slechts licht afnam ten opzichte van het jaargemiddelde. Dit betekent dat verhoudingsgewijs het aantal sollicitaties nauwelijks of niet afneemt in juli en augustus.
Het onderzoek is gebaseerd op metingen van meer dan 500.000 sollicitaties en vacatures. Het actief blijven solliciteren van kandidaten in de zomer komt mogelijk door het toenemende internetgebruik, de opkomst van social media en smartphones. Hierdoor kunnen veel mensen tijdens hun vakantie solliciteren.
Opvallend is dat door VONQ opgevraagde gegevens uit de databank Jobfeed van Textkernel voor de afgelopen vier jaar wel een dalend aantal vacatures laten zien in juli met een terugkerende dip in augustus. Augustus is qua originele vacatureplaatsingen de rustigste maand in de zomer. Ook komt uit de databank een sterke stijging naar voren van het aantal nieuw gepubliceerde vacatures in september.
Ralph Brasker, Chief Marketing Officer van VONQ stelt dat de zomerperiode kansen biedt voor werving doordat het gemiddelde aantal sollicitaties per vacature in de zomerperiode bijna gelijk blijft. “We zien een daling in het aantal gepubliceerde vacatures in de zomermaanden en een sterke stijging na de zomermaanden juli en augustus. Dit zorgt voor extra druk op HR- en recruitmentafdelingen na de zomer. Aangezien het gemiddelde aantal sollicitaties per vacature in de zomerperiode nagenoeg gelijk blijft, is het slim om je werving door te laten lopen in de zomer. Zo neem je die druk weg en zorg je voor een betere spreiding van je recruitmentactiviteiten.”
Bron: VONQ