Artikel
27 aug '15
27 augustus '15
3 min

Nederlandse recruiters doen te weinig met mobiel internet

Nederland en België kunnen nog veel vooruitgang boeken met mobile recruitment. De wervingsites in beide landen zijn voor een overgroot deel nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Daarbij loopt Nederland achter op België.

In Nederland is slechts zestien procent van de recruitmentsites geschikt voor mobiele apparaten. Dat is in België hoger met 28 procent. Zo blijkt uit onderzoek in juni 2015 van de vacaturesite Indeed onder 766 recruitment-professionals in Nederland en België.

Verschil in kennis

Het lagere Nederlandse percentage lijkt onder andere te maken te hebben met een verschil in kennis. De zuiderburen zijn er bijvoorbeeld beter van op de hoogte dat een responsive website (past zich aan het gebruikte apparaat aan) zorgt voor een betere ranking in Google. Dit was bekend bij 62 procent van de recruitment-professionals in België tegen 54 procent in Nederland.

Sollicitatieproces

Verder werkt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven met een volledig voor mobile devices geoptimaliseerd sollicitatieproces. Dat is in België negentien procent.

Sceptisch

De Nederlandse bedrijven zijn sceptischer dan de Belgische collega’s over de waarde van mobile recruitment. 30 procent van de Nederlandse respondenten gaf aan mobile recruitment helemaal niet als toegevoegde waarde te zien. Dit was onder hun Belgische collega’s veertien procent.

Belgen scoren op ieder niveau beter

Het verschil tussen Nederland en België treedt op bij bedrijven van alle soorten en maten. 33 procent van de recruitmentsites van grote Belgische bedrijven is geoptimaliseerd voor mobile devices. Dat is in Nederland 26 procent. Voor de kleine bedrijven zijn de percentages elf procent voor België en zes voor Nederland. Bij de middelgrote bedrijven is er het grootste verschil met twintig procentpunten. Het gaat om 34 procent in België tegen veertien procent in Nederland.

Nog groter verschil in toekomst

Volgens het onderzoek lijkt het verschil tussen de buurlanden in de toekomst alleen maar toe te nemen. Van de Belgische bedrijven bekijkt 32 procent de mogelijkheden van mobile recruitment, tegen slechts achttien procent in Nederland. Ook is 23 procent van de Belgische bedrijven van plan om in de toekomst een mobile-recruitment-app te bouwen. Dat geldt maar voor zestien procent van de Nederlandse ondernemingen.

Onderschatting

“Hoewel wij in Nederland denken voorop te lopen in digitale kennis, zouden we op het gebied van mobile recruitment vaker over de grens kunnen kijken en ons verdiepen in projecten en cases van, en kennis opdoen bij onze zuiderburen. We lijken het belang van mobile recruitment te onderschatten en lopen talent mis door websites niet te optimaliseren voor mobiel gebruik”, stelt Sander Poos, algemeen directeur van Indeed Benelux.

Een must

Volgens Poos drukt degene die zegt dat mobile recruitment de toekomst heeft, zich nog zwak uit. “Mobile devices zijn namelijk nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. In 2014 werd de website van Indeed voor het eerst meer bezocht via mobile devices dan via een pc. En die trend zien we ook in Nederland, waar 51 procent van onze bezoekers onze website raadpleegt via een tablet of smartphone.” Zeker voor het aantrekken van millennials – de mobiele generatie – ziet Indeed een mobile-recruitmentsite als een must.

Bronnen: Managersonline, Indeed