Artikel
10 feb '17
10 februari '17
3 min

Happy employees make happy customers

Om aan dit onderwerp te beginnen leek me erg gemakkelijk. Binnen Driessen is geluk (of tevredenheid) van onze (flexibele) collega’s en klanten namelijk één van de belangrijkste dingen waar we voor werken. Maar op het moment dat ik ging zitten voor dit verhaal, stelde ik mezelf de vraag: wat is geluk eigenlijk? Het bleek lastiger om die vraag te beantwoorden dan ik vooraf dacht. Dus heb ik de hulp van enkele collega’s ingeschakeld en veel verschillende antwoorden gekregen...

In alle antwoorden kwamen zaken als blijdschap, positiviteit, ontspanning en sociale contacten voor. Er werden voorbeelden van de gelukkigste persoonlijke momenten genoemd, bepaalde hoogtepunten in een mensenleven, zoals je trouwdag of de geboorte van je kinderen. Maar ook fijne vakanties, een lange zomeravond op het terras of je favoriete voetbalclub die de beker wint.

Op de vraag wat professioneel geluk of werkgeluk is, werd vaak het woord “tevredenheid” genoemd. Mijn vervolgvraag was: Is dat gelijk aan geluk? Het antwoord is steeds “nee”, met een heleboel aanvullingen: geluk is ook samenwerken, resultaten boeken, iets doen voor anderen, elke dag leren, bijdragen aan doelstellingen, ruimte om zelf keuzes te maken en dingen vorm te geven, waardering krijgen, jezelf ontwikkelen, jezelf zijn, talenten benutten, etc. Al deze zaken spelen dus een rol in het werkgeluk van mijn collega’s.

Het effect van (werk)geluk op prestaties

Binnen Driessen wordt de uitspraak “tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten” bijna dagelijks gebruikt, want daar geloven wij in. Wanneer onze medewerkers gelukkig zijn, gaan zij met plezier naar hun werk en daardoor zijn hun prestaties beter. En dat is uiteraard goed voor de klanttevredenheid. Het is al jaren bekend dat tevreden en betrokken medewerkers zorgen voor betere prestaties van een organisatie. Niet voor niets meten veel organisaties de medewerkerstevredenheid. In dergelijke onderzoeken wordt er op verschillende elementen gemeten hoe tevreden medewerkers zijn over allerlei onderwerpen. Met de aandachtspunten die daar uitkomen kan de organisatie aan de slag om tot verbeteringen te komen. Hierbij gaat het vaak over vrij technische elementen, zoals het verduidelijken van beleid, aanpassingen in de communicatie en arbeidsvoorwaarden.

Beïnvloeden van werkgeluk

Nu is de vraag aan welke “knoppen” je moet draaien om het werkgeluk te optimaliseren en zo dan ook de beste prestaties te krijgen. Hiervoor biedt de piramide die Maslow heeft gemaakt van zijn theorie over de motivatie van mensen, een overzichtelijk schema.

Dit artikel van Marije de Greef, manager corporate HRM bij Driessen, is verschenen in de december-editie van het magazine Driessen Persoonlijk. Benieuwd naar hoe de piramide van Maslow je kan helpen om het werkgeluk bij jou op kantoor te optimaliseren? Lees dan verder op pagina 10 en 11.