Artikel
21 feb '13
21 februari '13
2 min

Employer branding, inspelen op generatie­ver­schillen

Employer branding: Wat straalt u als organisatie uit? Wie wilt u interesseren en vasthouden? In de strijd om (nieuw) talent is het goed om stil te staan bij uw imago als werkgever. Het is daarbij belangrijk om te weten dat er generatieverschillen zijn. Elke generatie heeft eigen persoonlijke behoeften op het gebied van arbeid en is ook op andere terreinen actief als het gaat om arbeidsmarktoriëntatie.

De 4 generaties en hun arbeidsbehoeften
De hamvraag is natuurlijk hoe u als werkgever met uw employer brand – uw werkgeversimago – kunt inspelen op de verschillende generaties die u aan wilt spreken. We onderscheiden vier generaties met elk hun eigen behoeften op het gebied van arbeid:

  • De babyboomers (geboren 1945-1960) zoeken organisaties die veel tijd steken in beloningen op het gebied van gezondheid en pensioenen.
  • De generatie X (geboren 1960-1980) hecht veel waarde aan een individuele carrière planning.
  • De generatie Y (geboren 1980-1990) wil een duidelijk en realistisch beeld van de organisatie en de directe arbeidsomstandigheden zoals werksfeer, cultuur en managementstijl.
  • De generatie Z (geboren 1990-2010) werkt graag in een platte organisatie. Zij willen een steentje bijdragen aan de maatschappij, als dat maar met eigen initiatief gepaard kan gaan.

HRM: inspelen op de generatieverschillen
Om de juiste mensen aan te trekken moet HRM rekening houden met deze verschillen tussen de generaties. Om die generatie te bereiken die u voor ogen heeft, moet wel via het juiste wervingskanaal gezocht worden. Werft u via de krant, vakbladen of social media? Ook kan HRM in de keuze van selectie instrumenten differentiëren en zo inspelen op de verschillen.

Een ander aandachtspunt voor HRM is de organisatiecultuur, waaraan elke generatie zijn specifieke eisen stelt. Nieuwe instroom binnen organisaties wordt immers deels bepaald door wat de organisatie naar haar omgeving uitstraalt. HRM kan inspelen op de manier waarop een organisatie zich in de markt zet en zo de organisatie helpen om zich positief te onderscheiden van anderen.

Bron: ‘Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’

Monetta Driessen
HR-redacteur