Artikel
11 mrt '16
11 maart '16
3 min

Een toekomst voor roborecruit­ment?

Waar tot voor kort robotisering als iets voor in de (verre) toekomst werd gezien, komt dit nu snel dichterbij. Kijkend om je heen kom je ze steeds meer tegen. De grasmaaier vindt zijn weg door de tuin, in de zorg zorgen robots voor gezelschap en met de opkomst van internetwinkels zijn veel magazijnen volledig geautomatiseerd. Op de groeiende vraag naar robots wordt creatief ingesprongen. Zo is sinds dit jaar het eerste robotuitzendbureau van Nederland een feit. In welke sector wordt vooral gebruik gemaakt van robotisering, wat betekent dit en wat kan HR hiermee?

Maak- en zorgindustrie

Robotica richt zich nu nog vooral op de maakindustrie. Eenvoudige werkzaamheden uitbesteden aan een robot kan leiden tot kostenbesparing en de kwaliteit en veiligheid op de werkplaats vergroten. Door de opkomst van robots zou de productie de komende jaren steeds vaker weer worden teruggehaald van Azië naar Nederland. Voor de tijdelijke inzet van een robot is het uitzendbureau een manier om de hoge aanschafkosten te vermijden. De robot kan naar wens worden geprogrammeerd en eenvoudige handelingen verrichten in bijvoorbeeld het magazijn rond de kerstdrukte.

In de ouderenzorg helpen robots in het aanvullen van menselijk contact. Het doel daarvan is de eenzame ouderen uit hun isolement halen, het is een van de antwoorden op de vergrijzing. De robots kletsen, zingen en lachen en kunnen voorstellen om een eindje te wandelen of de bingotijd aangeven. Uitzendmedewerkers in de zorg zullen in de toekomst steeds vaker met robots gaan (samen)werken. In de vakantieperiode kunnen ingehuurde robots bijspringen. De informatie die ze ophalen is van meerwaarde en kan de medewerker vervolgens weer gebruiken in de menselijke hulp op maat.

Robocruitment

Op de HRM afdeling wordt steeds vaker gebruik gemaakt van e-HRM, denk aan de salarisadministratie en de gesprekkencyclus. Naast e-HRM zijn er ook werkzaamheden waar roboticatechniek bij kan helpen. Bij sommige grote bedrijven wordt nu al gebruik gemaakt van een robot rondom het recruitmentproces. De robot filtert uit de honderden reacties die binnenkomen op een vacature de meest overeenkomstige steekwoorden. CV’s die zijn geselecteerd belanden op het bureau van de medewerker. Deze werkwijze is efficiënt, zeker in een tijd waarin veel mensen reageren op dezelfde vacature. Toch moet de keerzijde niet uit het oog worden verloren. Een goede kandidaat is immers niet alleen een aantal termen op het CV. Subjectieve zaken als cultuur en motivatie kunnen (nog) niet door een robot worden waargenomen. De sollicitatiebrief zal door mensen moeten worden gelezen en beoordeeld.

Balans

Met een juiste balans tussen techniek en medewerker kan de robot van meerwaarde zijn, ook voor HRM. Robotica is dan ook geen product meer van de toekomst maar voor het heden en komt in verschillende vormen terug. Gezien de geringe aanschafwaarde van een robot kan de uitzendvariant nuttig ondersteunen in drukke tijden en in diverse sectoren. Ook is het een manier om te ondervinden of het werken met een robot bevalt.

Bronnen: NPO, World Robotis, E52