Artikel
11 jan '17
11 januari '17
2 min

Onderzoek – Salaris & arbeidsvoor­waarden een hygiënefactor?

Salaris & Arbeidsvoorwaarden, van oudsher het belangrijkste HRM thema, krijgt de laatste jaren minder aandacht. Ook uit ons onderzoek blijkt dat slechts 39% dit als één van drie belangrijkste thema’s voor de komende jaren beschouwt. Na duurzame inzetbaarheid, verzuim en personeelsplanning en formatie. Misschien ook logisch als het proces loopt. Maar heeft HRM in de publieke sector salaris & arbeidsvoorwaarden inderdaad goed onder controle?

De voorwaarde voor goed werkgeverschap is een juiste en tijdige betaling van het salaris. Dit is in de meeste gevallen een vanzelfsprekendheid. Desalniettemin zijn er in alle sectoren HRM’ers die hier niet volmondig ‘helemaal mee eens’ op kunnen antwoorden. In de meeste organisaties is deskundigheid op het gebied van salaris & arbeidsvoorwaarden intern aanwezig. Na gewijzigde wet- en regelgeving zijn de arbeidsvoorwaarden in 63% van de gevallen up-to-date.

Medewerkers krijgen altijd en overal inzicht in hun gegevens

De digitalisering van salaris & arbeidsvoorwaarden ten behoeve van de medewerkers is langzaam de standaard aan het worden. Van de publieke sector loopt de overheid nog voor op andere sectoren, maar ook daar gaat de digitalisering snel. Zo hebben medewerkers bij 70% van de organisaties altijd en overal inzicht in hun arbeidsvoorwaarden. Bij slechts 10% is dit niet het geval. In de helft van de gevallen kunnen medewerkers hun gegevens digitaal muteren. Hierin verschilt de overheid significant van de andere sectoren, waar het in 68% van de gevallen mogelijk is om eigen gegevens digitaal te muteren. In 62% van de organisaties in het publieke domein kunnen medewerkers ziekte, verlof, dossier, opleidingen etc. digitaal inzien. In de overheid is dit maar liefst bij 79% van de organisaties.

Overheid loopt voorop in ontzorgen management

Steeds meer managers verwachten digitaal beheer en inzicht. In de publieke sector worden hier stappen in gezet: 64% van de managers kan digitaal aanvragen en declaraties accorderen. In de overheid is dit met 82% significant hoger dan in de andere sectoren. Managementinformatie met betrekking tot hun medewerkers is voor 66% van de managers beschikbaar. Ook hierin wijkt de overheid positief af van het gemiddelde met 79%.

Gratis publicatie HRM Barometer

Meer lezen? Het volledige onderzoek staat in de HRM Barometer. Een publicatie met meer dan 100 pagina’s toegespitst op de belangrijkste HRM trends & ontwikkelingen voor overheid, onderwijs, zorg & welzijn en cultuur. Vraag de HRM Barometer 2016-2017 kosteloos aan via www.driessen.nl/hrmbarometer.

Pieter Philippart
Marketingadviseur