Artikel
5 mei '14
5 mei '14
4 min

10 tips voor meer werkgeluk

Medewerkers die niet gelukkig zijn, krijgen hier vaak impliciet zelf de schuld van. Ze zouden niet de juiste prioriteiten stellen of niet vaak genoeg lachen. Psycholoog Dr. Jeremy Dean constateert dat het ongelukkige gevoel van medewerkers vaak de schuld van de organisatie is. Hij zet 10 factoren die geluk op het werk bevorderen op een rij.

1. Regelruimte
Steeds vaker blijkt dat medewerkers die weinig regelruimte hebben meer stress ervaren en daardoor ontevreden zijn. Hoe meer medewerkers het gevoel hebben dat ze hun eigen werk kunnen indelen, hoe tevredener ze zijn. Zelfs de kleinste hoeveelheid regelruimte kan al zorgen voor gelukkigere medewerkers.

2. Pak kleine ongemakken aan
Medewerkerstevredenheid kan sterk beïnvloed worden door kleine dagelijkse ergernissen, zeker als het er meerdere zijn. Een koffiezetapparaat dat niet goed werkt of dezelfde informatie die twee keer ingevuld moet worden? Zorg ervoor dat die kleine ergernissen worden aangepakt. Verlaag de drempel voor het praten over en melden van ongemakken.

3. Eerlijke beloning
Hoe groter het verschil tussen wat medewerkers menen te moeten verdienen en wat zij daadwerkelijk verdienen, hoe minder gelukkig zij zullen zijn. Het is vooral de perceptie die belangrijk is bij dit punt. Kleine verschillen zijn niet erg. Grote verschillen zorgen voor ongelukkige medewerkers en uiteindelijk tot verloop.

4. Pak familieproblemen aan
Een kind krijgen is fantastisch, maar kan ook voor veel stress zorgen. Uit onderzoek onder 10.000 Engelsen blijkt dat zij significant minder tevreden zijn met hun werk tot vijf jaar na de geboorte van een kind. Het zijn dus niet alleen werkgerelateerde zaken die zorgen voor stress. Soms moeten privéaangelegenheden geadresseerd worden.

5. Het gevoel hebben iets te presteren
Om tevreden te zijn op het werk, moeten medewerkers het gevoel hebben dat ze vooruitgang boeken. Dat ze iets presteren. In sommige functies is dat direct duidelijk, bij andere functies niet. Medewerkers moeten zich realiseren wat zij kunnen bijdragen aan het grotere geheel. Ook is het belangrijk om feedback te geven.

6. Feedback
Ten aanzien van tevredenheid geldt ‘geen nieuws is slecht nieuws’. Negatieve feedback kan pijnlijk zijn, maar het biedt de kans om te verbeteren. Medewerkers die positieve feedback ontvangen kunnen een euforisch gevoel ervaren. De juiste feedback kan ervoor zorgen dat medewerkers het gevoel hebben bij te dragen aan het succes van de organisatie.

7. Complexiteit en afwisseling
Medewerkers zijn over het algemeen meer tevreden met hun baan als deze complexer en gevarieerder is. De baan moet complex, maar niet onmogelijk zijn. Dan hebben medewerkers het gevoel dat hun potentieel benut wordt. Als een baan te gemakkelijk is, vervelen medewerkers zich. Probeer daarom waar mogelijk een functie gevarieerder te maken.

8. Ondersteuning geven
Medewerkers klagen vaak dat het topmanagement niet communiceert over de visie van de organisatie. Medewerkers willen het gevoel hebben dat zij gewaardeerd worden, dat ze iets terugkrijgen voor hun inspanningen. Door de wijze waarop leidinggevenden met medewerkers omgaan, door secundaire voorwaarden en andere subtiele signalen kunnen werkgevers dat aan hun medewerkers duidelijk maken. Medewerkers zijn gelukkiger als ze meer organisatorische ondersteuning ervaren.

9. Wittebroodsweken en katers
Na ongeveer twee maanden in een nieuwe baan ervaren medewerkers een geluksgevoel. Dit gevoel begint weer te verdwijnen na ongeveer zes maanden. Hoe ontevredener medewerkers in hun vorige baan waren, hoe groter het geluksgevoel dat ze in hun nieuwe baan ervaren. Door extra aandacht aan de vorige factoren te besteden kan het moment van de ‘kater’ uitgesteld worden.

10. Gelukkig in het leven, gelukkig op het werk
Mensen die over het algemeen gelukkig zijn, zijn ook gelukkiger op hun werk. Dat blijkt uit een analyse van 223 studies over het verband tussen werktevredenheid en geluk. De andere kant van het verhaal is dat minder gelukkige mensen, over het algemeen minder tevreden zijn met hun werk. Soms is het dus gewoon niet mogelijk om medewerkers tevreden te krijgen over hun werk, omdat het soort geluk dat een medewerker zoekt niet op het werk gevonden wordt.

Bron: P&O actueel, PsyBlog