Het woord amplitie is afgeleid van het Latijnse ‘amplio’, dat versterken of vermeerderen betekent. Op de werkvloer houdt amplitie het versterken van de positieve toestand van alle medewerkers in. Doel is het optimaliseren van welbevinden en functioneren, met gelukkigere medewerkers en meer organisatiesucces als resultaat. Wat komt hier allemaal bij kijken?
Amplitie is een kernbegrip uit de positieve organisatiepsychologie. Niet voor niets is het motto van amplitie dat alles wat je aandacht geeft groeit. Je ondersteunt er medewerkers mee bij de psychologische eisen van het moderne werk. Tegelijk geef je ze ruimte voor persoonlijke groei. Amplitie heeft te maken met thema’s als duurzame inzetbaarheid, bevlogenheid, vitaliteit, werknemerservaring, talentontwikkeling en werkgeluk. Het inzetten op het versterken van alle medewerkers leidt ertoe dat een organisatie meer in balans komt.
Werkgevers en HR-afdelingen houden zich steeds meer bezig met amplitie (bevorderen) in plaats van preventie (voorkomen) of curatie (oplossen) van problemen en risico’s. Preventie richt zich op medewerkers die tot een risicogroep behoren, om uitval te voorkomen. Bij curatie gaat het om het behandelen van problemen of ziekte van medewerkers. In tegenstelling tot preventie en curatie draait het bij amplitie om wat goed gaat, in plaats van wat beter kan. Daarnaast richt het zich op alle medewerkers, dus niet alleen degenen die een probleem hebben of een risico daarop lopen.
Arbodienst Bloeij gaat niet uit van ziekte, maar richt zich op gezondheid van medewerkers. Wil je hier meer over weten? Download dan de whitepaper ’Amplitie in de publieke sector’.
Een preventieve werkwijze omvat bijvoorbeeld functioneringsgesprekken om tekortkomingen van medewerkers te ontdekken en deze te verbeteren met scholing. Bij een amplitieve werkwijze horen bijvoorbeeld ontwikkelgesprekken om te ontdekken hoe iemand (nog) beter tot zijn recht kan komen.
Amplitie kan je richten op gedrag, cognitie en motivatie. Bij bedrag gaat het dan bijvoorbeeld om zorgen voor een veilige werksfeer, vieren van successen en het brengen van goed nieuws. Een voorbeeld van cognitie is het tonen van oprechte dankbaarheid. Dat bevordert een positieve werkcultuur. Motivatie richt zich onder andere op het stimuleren van de ontwikkeling en groei van werknemers.
Je kunt amplitie opdelen in vier pijlers: gezondheid, bevlogenheid, talentmanagement en werkinrichting. Gezondheid richt zich op beweging, voeding en ontspanning. Bij bevlogenheid gaat het om vitaliteit, toewijding en flow (opgaan in het werk). Talentmanagement focust zich op het ontdekken, ontwikkelen en inzetten van talenten van medewerkers. Werkinrichting betreft de aard van het werk en de fysieke werkomgeving. Met de volgende vier tips kan je deze vier speerpunten versterken:
Voor gezonde werknemers zijn genoeg bewegen, gezonde voeding en ontspanning enorm belangrijk. Moedig daarom activiteiten zoals wandelend overleg, gezonde werklunches en mindfulness aan.
Bevorder het optimaal benutten van talenten door werknemers. Kijk hiervoor bijvoorbeeld samen met medewerkers naar een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).
Motiveer je werknemers om het maximale uit zichzelf te halen. Geef ze bijvoorbeeld eens een oprecht compliment.
Een gezonde werkomgeving bevordert werkgeluk. Dit bereik je onder andere door te zorgen dat je medewerkers ergonomisch kunnen werken met voldoende daglicht en frisse lucht.
Voor het toepassen van amplitie kun je beginnen met een analyse van het huidige beleid. Dat kan meteen ‘amplitief’, door niet te zoeken naar negatieve maar naar positieve resultaten en te kijken hoe je die versterkt. Vervolgens kun je de gewenste situatie beschrijven en een stappenplan met duidelijke planning en taakverdeling maken om die te bereiken.
Zorg dat amplitie altijd op je agenda staat. Maak het deel van het weefsel van je organisatie. Het is niet iets dat je pas inzet bij problemen en risico’s. Je management en leidinggevenden moeten het steunen en bevorderen. Ook belangrijk is dat het terugkeert in de missie en de visie van je organisatie. Een organisatie die amplitie ademt, ziet en behandelt de medewerkers als belangrijkste kapitaal.
Amplitie betekent verder dat medewerkers zelf de regie hebben over hun inzetbaarheid en mobiliteit. Een medewerker kan stress beter hanteren met die regie, regelvrijheid en voldoende vakkennis en professionele vaardigheden. Trek daarom voldoende budget uit voor hun ontwikkeling en scholing.
Bij amplitie speelt ook de sociale omgeving op het werk een rol. Essentieel zijn een veilige situatie, teamwork, collega’s die er voor elkaar zijn en een leidinggevende die goed feedback geeft.
Een voorbeeld van amplitie zijn ‘blijfgesprekken’. Hierbij bespreekt de leidinggevende met medewerkers waarom zij bij de organisatie werken. Dit bevordert het nadenken over voldoening, ontwikkeling en goed werkgeverschap. Een ander voorbeeld is het werven met talentprofielen in plaats van functieprofielen. Dat betekent beschrijven van de beoogde resultaten, maar sollicitanten zelf laten benoemen welke persoonlijkheidskenmerken en talenten ze kunnen inzetten voor een positieve bijdrage aan de beoogde resultaten. Ten derde is positieve communicatie een voorbeeld. Heb het bijvoorbeeld niet over verzuimbeleid, maar over gezondheidsbeleid. Gebruik niet de term werkdrukplan, maar werkenergieplan.
Een gevolg van amplitie is meer bevlogenheid. Dat is een positieve toestand waarin een medewerker voldoening ervaart in zijn werk. Het ziekteverzuim onder bevlogen medewerkers is veel lager dan gemiddeld en de productiviteit en de kwaliteit van prestaties gaan omhoog.
Als een organisatie inzet op amplitie voorkomt dat vaak preventieve of curatieve interventies. Bovendien richt amplitie zich op alle medewerkers, dus ook op diegenen die niet bij de risicogroepen behoren. Organisaties benutten ook het potentieel van werknemers die zonder problemen functioneren, vaak nog niet optimaal.
Tot slot heeft amplitie een positief effect op duurzame inzetbaarheid. Erin investeren leidt tot meer plezier, gezondheid en motivatie. Hoe gelukkiger en gezonder een medewerker is, hoe langer hij optimaal kan blijven functioneren. Met amplitie bevorder je dat werknemers ook op de langere termijn vitaal, competent en gemotiveerd blijven.
In onderstaande video geeft Tinka van Vuuren aan hoe belangrijk het is voor organisaties (met als voorbeeld het onderwijs) om in te zetten op amplitie.
Neem een kijkje op de website van Talent College en laat je inspireren of verdiep je verder in dit actuele thema.