Artikel
10 sep '21
10 september '21
5 min

Werkgevers en HR moeten thuiswerken niet bestraffen

Sommige organisaties leggen financiële sancties op aan werknemers die ervoor kiezen om vanuit huis te werken. Morten Peterson, directeur van Worksome, bepleit op de site van het Britse HRZone het belang van het bevorderen van een werkomgeving die is gebaseerd op een cultuur van vertrouwen in plaats van presenteïsme.

Peterson betoogt dat te lang inflexibele werkculturen, met alle medewerkers vijf dagen per week op kantoor, in het voordeel waren van slechts een kleine minderheid van de mensen. Dat waren degenen zonder afhankelijke familieleden, met weinig verantwoordelijkheid buiten het werk en medewerkers met een extraverte persoonlijkheid. In sommige opzichten bleek werken op afstand tijdens Covid-19 volgens Peterson een geweldige nivellering te zijn voor mensen met gezondheidsproblemen, verzorgers, ouders en introverte mensen die de energie van het kantoorleven ondermijnend en nadelig voor hun carrière vonden.

Promotiekansen

De directeur van Worksome verwijst naar recent nieuws over een looncalculator voor medewerkers van Google. De gevolgen daarvan zijn dat werknemers die permanent op afstand willen werken en verder van kantoor wonen, minder betaald zullen krijgen. Peterson denkt dat dit een klap zal zijn voor werknemers die op hetzelfde niveau werken als minder belaste collega’s. Niet alleen Google kwam met deze aanpak. Ook de Britse minister voor business, Kwasi Kwarteng, liet, voordat hij er snel op terugkwam, doorschemeren dat als ambtenaren niet terug naar kantoor willen, dat nadelig kan zijn voor hun promotiekansen. Het plan om mensen die op afstand werken minder te belonen, zou volgens Peterson kunnen betekenen dat voor het eerst verzorgers, ouders of introverte mensen die thuis beter werken, minder betaald krijgen voor hetzelfde werk en dezelfde kwaliteit van werk.

Zorgtaken en kinderopvang

Mensen met andere verantwoordelijkheden buiten het werk zijn duidelijk niet in de minderheid, zo benadrukt Peterson. In het Verenigd Koninkrijk (VK) combineren vijf miljoen mensen werk met zorgtaken, wat overeenkomt met een zevende van de beroepsbevolking. Volgens het Office of National Statistics (ONS, het Britse CBS) werken beide ouders van 73 procent van de 6,2 miljoen gezinnen in het VK. Zij proberen kinderopvang te combineren met werken en het woon-werkverkeer.

Introverte mensen

Wat het kantoorwerk betreft, is het volgens Peterson niet verwonderlijk dat introverte mensen hebben geprofiteerd van werken op afstand. Voor hen kunnen drukke kantoren energievreters zijn en ze presteren misschien goed op projecten, maar lopen vaak lof mis. Tijdens de lockdown is de waarde van goed werk toegenomen en zijn persoonlijke vaardigheden zoals presenteren en netwerken die meer passen bij extraverte mensen, minder belangrijk geworden.

Meer hygge

Nu we door een arbeidsrevolutie gaan, waarbij medewerkers teruggaan naar kantoor, moeten werkgevers werkplekken eerlijk en individueel aanpassen aan werknemers met verschillende levens en verschillende persoonlijkheidstypes, in plaats van ze te straffen. Peterson vertelt dat Worksome onlangs een ‘Head of Hygge’ heeft aangenomen toen het eigen personeel terugkeerde naar kantoor. Bij hygge (Deens woord voor knusheid) draait alles om het bevorderen van comfort, welzijn en tevredenheid. Een van de eerste taken van de nieuwe medewerker was om individueel contact op te nemen met alle medewerkers om uit te vinden wat voor hen het beste werkte bij de terugkeer naar kantoor.

Cultuur van vertrouwen

Naarmate organisaties weer terug naar kantoor gaan, hebben de beste werkgevers volgens Peterson een cultuur van vertrouwen met hun werknemers. Ze zullen het aan hen overlaten om te beslissen wat het beste voor hen werkt en wat de meest efficiënte manier van werken is.

Werkgeverscontrole

Terwijl werken op afstand voor veel werkgevers voor de coronapandemie ondenkbaar was, was ook een cultuur van presenteïsme en micromanagement gebruikelijk. Deze zorgde voor werkgeverscontrole. De pandemie en het werken op afstand dwongen dergelijke werkgevers tot het ontwikkelen van een cultuur van vertrouwen in hun werknemers, omdat ze niet langer elke minuut van de dag konden zien wat hun personeel aan het doen was.

Thuiswerken productiever

Peterson geeft aan dat ironisch genoeg de werkgevers of de productiviteit op geen enkele manier lijken te hebben geprofiteerd van de ouderwetse cultuur van controle over werknemers. Onderzoek wijst namelijk uit dat werknemers gemiddeld dertien procent productiever zijn als ze thuis werken.

Sterke punten benutten

Om de beste werknemers te behouden, moeten werkgevers uiteindelijk het vertrouwen bewaren dat ze door de coronacrisis hebben gekregen. Volgens Peterson zullen de succesvolle bedrijven van morgen de bedrijven zijn die de sterke punten van hun werknemers individueel benutten. Daarmee zorgen ze ervoor dat ze het beste uit hen halen in plaats van dat ze demotiverend bezig zijn door hen terug te laten keren naar kantoor.

Grootste productiviteitsaanjager

Bevorderen dat werknemers op zijn minst grotendeels werken op de manier die zij willen, heeft volgens Peterson het potentieel om de grootste productiviteitsaanjager van de 21e eeuw te worden. Om nog maar te zwijgen van de diepgaande positieve impact die het, zo denkt hij, zou hebben op het individuele geluk en de samenleving als geheel.

Inclusieve toekomst van werken

Peterson meent dat de coronapandemie heeft geleid tot een van de grootste revoluties in onze manier van werken sinds de industriële revoluties. Maar we staan nu op het punt om de volgende grote stap te zetten om dit aan te passen aan onze langetermijn-werkgewoonten. We moeten ervoor zorgen dat de toekomst van werken inclusief is en voor iedereen werkt. Laten we deze kans niet verpesten, zo sluit Peterson af.

Bron: HRZone

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.