Artikel
3 nov '22
3 november '22
4 min

“Om medewerkers beter te maken, hoeven ze niet eerst ziek te zijn”

Er is HR-afdelingen veel aan gelegen om het verzuimpercentage te verlagen. Toch trekken de meeste organisaties pas de portemonnee als iemand ziek is. Kan dat niet anders? Preventiever? Nieuwe arbodienst Bloeij voorkomt verzuim door de focus op gezondheid (en niet op ziekte).

Gezonde medewerkers maken een gezonde onderneming. Het verminderen of zelfs voorkomen van ziekteverzuim is van groot belang voor de bedrijfsvoering. Maar hoe pak je dat nou goed aan als HR-professional? Uit onderzoek van arbodienst Bloeij blijkt dat veel HRM’ers tegen dezelfde zaken aanlopen als het gaat om het voorkomen van uitval door ziekte.

Empathisch leiderschap

HRM’ers die in paniek raken als die cijfers oplopen? Dát is in ieder geval niet de manier om met verzuim om te gaan. Beter kun je voorkomen dat dat verzuim optreedt. Maar, hoe doe je dat? Dat begint volgens Anne Smulders, directeur bij Bloeij, bij leidinggevenden die het goede gesprek aangaan. “Bijvoorbeeld over thema’s als duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en een fijne werk-privébalans. Ik zie organisaties met leidinggevenden die te weinig eigenaarschap tonen op dat vlak. Maar zij zijn wél een sleutelfiguur.” Volgens Anne is opleiden, coachen en trainen van leidinggevenden dan ook een deel van de oplossing.

Download de whitepaper ‘Amplitie in de publieke sector’, waarin je leest wat amplitie is en hoe je het kunt omarmen in je organisatie.

Gebrek aan motivatie

Uit het eerdergenoemde onderzoek blijkt ook dat HRM’ers een gebrek aan motivatie zien bij medewerkers om de regie te nemen over bijvoorbeeld hun loopbaan, of duurzame inzetbaarheid. Volgens Jip van der Pol, productmanager mens, werk en gezondheid bij Bloeij, kun je de medewerker stimuleren om wél die rol te pakken. “Maar organisaties moeten dat natuurlijk wel faciliteren. Dat kan door de werkomgeving aan te passen, rolgedrag te vertonen en gewenst gedrag te belonen.”

Curatie, preventie en amplitie

Maar het allerbelangrijkste is volgens de twee: je als organisatie niet op ziekte richten, maar juist op gezondheid. Op die manier kan iedereen gezond en gelukkig aan het werk zijn en blijven. “Wij helpen organisaties om die omslag te maken”, vertelt Anne. “Bijvoorbeeld door hen kennis te laten maken met curatie, preventie en amplitie.” Ook geeft Anne de tip om de gezondheid van de organisatie in beeld te brengen door regelmatige metingen. Jip: “Als Bloeij interpreteren we die metingen en houden we bijvoorbeeld regelmatig preventieve spreekuren voor medewerkers en gaan we in gesprek met leidinggevenden. We bespreken dan wat risico’s en kansen zijn om gezondheid te verbeteren.”

In balans leven en werken

Ook werknemers profiteren van HR-beleid waarbij de focus op gezondheid ligt. Hoe dat zit? Anne: “Bij Bloeij zien we het als volgt: we stellen de mens centraal. En dan gaat het niet alleen om werk. Daarnaast zijn er nog veel meer zaken belangrijk in iemands leven. Wat dacht je van de thuissituatie, normen en waarden, gezondheid en competenties? En onderschat het effect van life events niet.” Een voorbeeld van zo’n life event: de geboorte van een kind, een verhuizing of iemand uit de omgeving die sterft. Cijfers laten duidelijk zien dat life events vaak gepaard gaan met uitval. “Ga dus het gesprek aan. Zelf, of geef een dienst zoals de onze daarbij de vrije hand. Als medewerkers zich gezien voelen, zich kunnen ontwikkelen en actief aan hun gezondheid kunnen werken, dan beperk je uitval door ziekte aanzienlijk. En het levert je bovendien nog veel meer op. Werkplezier, bijvoorbeeld!”

Arbodienst op afstand

Nog zoiets waar HRM’ers tegenaan lopen: een arbodienst die niet verbonden is met de organisatie. Anne: “Stel je de winst voor als een arbodienst een sparringpartner wordt. Eentje die niet alleen maar bezig is met het ‘plakken van pleisters’. Daar komt ook een stukje taakdelegatie om de hoek kijken, zodat de medewerker sneller wordt geholpen, gezondheidszorg beter van kwaliteit wordt en er meer ruimte is voor preventief advies. “Jip: “Niet voor niets gaat 30 procent van onze tijd naar preventie en verzuim.”

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 6

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.