Artikel
24 okt '25
24 oktober '25
5 min

Nieuw leiderschap is geen functie, maar gedrag

Wat maakt een leider een goede leider? We stellen die vraag vaak, maar zelden aan de mensen om wie het écht draait: onze medewerkers. De antwoorden uit de onlangs verschenen HRM Barometer: Nieuw Leiderschap liegen er niet om.

Medewerkers zoeken geen baas, maar een mens. Ze verlangen vertrouwen, verbinding en empathie, niet controle of hiërarchie. Leiderschap is daarmee geen functie meer, maar dagelijks gedrag. Het gaat niet over de plek die je inneemt, maar over de manier waarop je aanwezig bent.

Van controle naar vertrouwen

De tijd van top-down aansturen is daarmee voorbij. In een wereld vol verandering, werkdruk en krapte, verlangen mensen niet naar regels, maar naar ruimte. Slechts 31 procent van de medewerkers vindt dat hun leidinggevende weet wat hen motiveert. En 45 procent ervaart te weinig vertrouwen vanuit hun leidinggevende. Dat zijn geen cijfers om moedeloos van te worden, maar wel signalen die om reflectie vragen. Want vertrouwen mag geen luxe zijn, het is de basis van sociale veiligheid. Pas als mensen zich veilig voelen, durven ze initiatief te nemen, fouten te delen en samen te groeien.

Gedrag als nieuwe standaard

Wat medewerkers waarderen in hun leidinggevende is opvallend constant: empathie, open communicatie en voorspelbaarheid. Drie woorden die meer zeggen over gedrag dan over positie. We zien vaak dat leidinggevenden de juiste intentie hebben, maar dat gedrag en beleving niet altijd overeenkomen. Mensen voelen feilloos aan of je écht luistert, of alleen hoort. Of je ruimte geeft, of loslaat uit gemak. Nieuw leiderschap vraagt om bewust gedrag: zichtbaar, eerlijk en menselijk. Leiderschap begint niet bij sturing, maar bij aandacht. Echte, oprechte aandacht voor de mens achter het werk.

HR als spiegel en aanjager

Belangrijk: goed leiderschap ontstaat niet vanzelf. Het wordt gevormd door de cultuur waarin een leider zich beweegt. Daarin heeft HR een sleutelrol: als spiegel, aanjager en bewaker van een stukje menselijkheid in het systeem. Niet als beoordelaar, maar als gesprekspartner die leiders helpt om te kijken naar hun eigen gedrag. Hoe sterk die cultuur bijdraagt aan binding en leiderschap, wordt ook duidelijk in het artikel de bedrijfscultuur als bindingsmethode.

Maar hoe doe je dat concreet als HR-professional? Denk aan deze praktische handvatten:

  • Organiseer regelmatig 360-graden feedbacksessies, zodat leiders inzicht krijgen in hoe hun gedrag écht overkomt.
  • Integreer reflectiemomenten en intervisies in leiderschapsontwikkelingstrajecten.
  • Ontwerp leerprogramma’s rondom thema’s als psychologische veiligheid, verbindend communiceren en situationeel leiderschap.
  • Creëer ruimte in het HR-beleid voor maatwerk en mensgericht leiderschap, bijvoorbeeld door flexibele beoordelingscycli.

Op deze manier wordt HR niet alleen een sparringpartner, maar ook een strategische architect van goed leiderschap.

Vijf gedragingen die persoonlijk leiderschap voelbaar maken

  1. Luister in plaats van invullen
    Invullen begint vaak al vóór het voeren van een goed gesprek. Maak ruimte om met je medewerkers in gesprek te gaan en kom op persoonlijke wijze tot de kern. Stel open vragen, neem de tijd om te begrijpen wat medewerkers beweegt. Vermijd daarbij aannames en probeer ruimte te creëren voor het verhaal achter de medewerker.
  2. Geef richting, geen route
    Maak als leider het doel helder en concreet, maar laat de invulling ontstaan vanuit het team. Formuleer jullie gedeelde ambitie, stimuleer daarin het eigenaarschap van het team en laat aan hen de ruimte voor creatieve oplossingen.
  3. Normaliseer feedback
    Maak het onderdeel van het dagelijks gesprek. Feedback is niet bijzonder, maar vanzelfsprekend. Geef als leider regelmatig constructieve feedback, maar maak aan je medewerkers ook duidelijk dat je zelf ontvankelijk bent. Op deze wijze stimuleer je de sociale veiligheid: je bouwt samen aan een omgeving waarin fouten besproken mogen worden.
  4. Wees voorspelbaar
    Consequent gedrag schept rust en vertrouwen. Communiceer daarbij helder en zorg dat je in lijn handelt met je woorden. Maar ook betrouwbaarheid in je aanwezigheid, besluitvorming en opvolging zijn essentieel. Je team weet op deze wijze waar ze aan toe zijn, ook in tijden waarin verandering mogelijk meer centraal staat.
  5. Erken verschillen
    Niemand is hetzelfde. Pas je stijl aan, gericht op de persoon, context en levensfase. Ga daarbij uit van individuele behoeften en heb oog voor persoonlijke omstandigheden en professionele ambities.

We hebben het hier weliswaar over kleine gedragingen, maar dit zijn de kernpunten die het verschil maken als het gaat om de kenmerken van goed leiderschap. Medewerkers ervaren goed leiderschap in de dagelijkse interacties.

De uitnodiging van nu

Onderzoek uit de HRM Barometer laat zien dat werkgeluk veel sterker wordt beïnvloed door goed leiderschap dan door salaris. Waar beloning vooral tijdelijk motiveert, raakt goed leiderschap aan iets diepers: zingeving, vertrouwen en verbinding.

Een leidinggevende die luistert, ruimte biedt en waardering toont, zorgt dat mensen zich gezien voelen. En dát bepaalt of iemand met energie naar het werk gaat. Werkgeluk ontstaat uit gedrag dat betekenis geeft. Met als resultaat betrokkenheid, erkenning en menselijkheid.

Om dat te bereiken is nieuw leiderschap onmisbaar. Leiderschap dat vraagt om moed, bewustwording en gedrag. Om de keuze om niet te controleren, maar te verbinden. We staan midden in een kantelpunt: medewerkers willen leidinggevenden die naast hen staan, niet erboven.

De vraag is dus niet alleen: ‘Ben ik een leider?’ maar ook: ‘Hoe ervaren anderen mijn leiderschap?’ Neem die vraag mee naar je volgende teamoverleg, ontwikkelgesprek of leiderschapstraining. Reflecteer, stel vragen, en durf anders te handelen. Want nieuw leiderschap is geen functie, maar gedrag. En jij bepaalt vandaag hoe je dat laat zien.

Dit artikel is geschreven door Stan Spierings, senior HRM-consultant bij Reijn.