Column
24 aug '17
24 augustus '17
3 min

HR en communicatie, samen sterk

Als ik mensen vertel dat ik na mijn studie communicatie de master Human Resource Studies ben gaan doen, zie ik vaak verbaasde gezichten. De opmerking ‘Goh, dat is heel iets anders’ volgt dan ook regelmatig. Terwijl deze keuze helemaal niet zo gek is! Ik ben namelijk van mening dat deze afdelingen elkaar veel vaker zouden moeten opzoeken, vooral bij het implementeren van een systeem of werkwijze zoals e-HRM.

Andere focus

Zoals ik het zie, focust HR zich op het ontwikkelen en implementeren van beleid dat ervoor zorgt dat alle zaken rondom de medewerkers goed geregeld zijn. Dit komt ook naar voren in de HR-rollen van Ulrich.¹ De HR-afdeling richt zich op het behalen van de organisatiedoelstellingen én ziet de medewerkers als belangrijke factor voor het behalen van deze doelstellingen. Om dit goed te kunnen doen, moeten er ook met enige regelmaat nieuwe producten worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Een voorbeeld hiervan is e-HRM, dat het werk van de HR-afdeling een stuk gemakkelijker en efficiënter kan maken.

In beweging

Uit het communicatiekruispunt van Van Ruler ² blijkt dat ook de afdeling communicatie zich op de medewerkers richt. Wel met een iets andere focus. De aandacht ligt meer op het in beweging krijgen van mensen in de organisatie in een breder opzicht; zorgen dat collega’s betrokken blijven, het veranderen van gedrag van medewerkers en de neuzen van medewerkers dezelfde kant op krijgen. Interne communicatie is in deze rol volledig complementair aan HR. Ik denk zelfs dat ze soms een bepaalde overlap met elkaar hebben, beide vanuit hun eigen expertise.

Bijvoorbeeld: waar HR besluit e-HRM te implementeren zodat er efficiënter gewerkt kan worden en de organisatiedoelstellingen worden behaald, is communicatie de partij met de juiste expertise om voor deze verandering daadwerkelijk draagvlak te creëren.

Van beren op de weg naar draagvlak

Naar mijn mening kan de dynamiek tussen beide afdelingen verbeterd worden. Regelmatig merk ik dat klanten een beetje in paniek raken als je ze vraagt welke acties zij gaan ondernemen om draagvlak te creëren voor de implementatie van e-HRM binnen hun organisatie. Zij zien in dat draagvlak essentieel is voor het succes van e-HRM binnen de organisatie, maar vaak hebben ze helemaal geen tijd om zich bezig te houden met zaken als ‘draagvlak creëren’, hun prioriteit ligt veel meer bij het opleveren van een goed (HR-)product.

Gebruik de kennis

De afdeling communicatie kijkt hier in veel gevallen anders tegenaan. Zij heeft voldoende kennis over het communiceren over veranderingen en het promoten van producten. In tegenstelling tot HR, heeft communicatie geen verantwoordelijkheid over het uiteindelijke (HR-)eindproduct, maar wel over het hoognodige draagvlak en de wijze waarop dit gerealiseerd kan worden. Vaak heeft een afdeling communicatie de middelen en de hoognodige creativiteit tot hun beschikking om de medewerkers op een leuke manier over dit product te enthousiasmeren.

Samen sterk

Niet zo gek toch, die studiekeuze? Ik zou dan ook graag de HR-afdeling willen meegeven: je staat er niet alleen voor! Roep de hulp in van Communicatie. Daar staan vast en zeker collega’s te trappelen om met deze leuke klus aan de slag te gaan.

 

¹ Ulrich, D. (1997) Human Resource Champions. Harvard Business Press. 
² Ruler, B. van (1998). Strategisch management van communicatie. Introductie van het communicatie-kruispunt. Deventer: Samsom.

Trends in HR is een initiatief van Driessen Groep