Artikel
18 nov '15
18 november '15
4 min

Future Proof HRM

Ben jij Future Proof? Hoe Future Proof is jouw organisatie? Het Jaarcongres HRM op 10 en 12 november gaf ruim 500 HRM’ers een kijkje in de toekomst. Wat opviel in de verhalen van de sprekers was de focus op het individu. De mens in een woelige wereld met exponentiele veranderingen, alleen of binnen een organisatie. Hoe houd je stand, beweeg je mee, vind je persoonlijk geluk en blijf je Future Proof?

Persoonlijk geluk

Volgens Leo Bormans, schrijver en inspirator, is het doel van mensen om gelukkig te worden. Het is belangrijk om te kiezen voor geluk op de lange termijn, voor een betekenisvol leven en niet alleen voor ‘fun’ op de korte termijn. Uiteindelijk hebben de meeste echte geluksmomenten dezelfde kenmerken. Ze zijn onbetaalbaar, kwamen als een verrassing, waren met andere mensen en je kreeg een vorm van waardering. Waarom doen we dan altijd het tegenovergestelde, vraagt Bormans zich af en proberen we geluk te kopen en doen we steeds hetzelfde? Of je je gelukkig voelt in je werk hangt ervan af of je mag zijn wie je bent, mag worden wie je wil worden, mag samenwerken met anderen en bijdraagt aan een groter geheel.

Purpose

Volgens trendwatcher en filosoof Ruud Veltenaar hangt geluk samen met zingeving, met ‘purpose’. In het rijtje People, Planet, Profit richten we ons nu teveel op Profit. Het zou daarom moeten zijn People, Planet, Purpose. Het is tijd om na te denken over zingeving. Waar doen we het voor. Vanuit die gedachte zou het in de zorg vooral moeten gaan over preventie in plaats van diagnose en behandeling. In het onderwijs over het ontketenen van passie en talenten. Nu doen we ons best om eenheidsworsten op te leiden die het goed doen binnen het bestaande systeem. ‘Purpose’ gaat ook over het creëren van meerwaarde voor de samenleving.

Ook voor Claire Boonstra, oprichtster van Operation Education, staat zingeving centraal. Wie ben ik eigenlijk en wat vind ik belangrijk. Voor het onderwijs heeft ze een missie: Van iedereen langs dezelfde lat, naar iedereen tot volle bloei. Het huidige onderwijssysteem stuurt ons in een ‘ideale’ lijn. We worden ertoe gedwongen om hetzelfde te leren. Ervan afwijken voelt als falen. Het zou niet moeten gaan over functies die je vervult, maar over kwaliteiten die je uniek maken. Hier passen een oneindig aantal rollen bij die mensen kunnen vervullen.

Transformatie

Alle sprekers zijn het met elkaar eens: transformeren doet pijn, zowel voor mensen als organisaties. Maar om klaar te zijn voor de toekomst, moeten we wel. Volgens alle sprekers moeten we verandering omarmen. Volgens Leo Bormans creëer je verandering door naast mensen te staan in plaats van te kiezen voor de confrontatie. Want naast elkaar heb je ongeveer hetzelfde perspectief.

Volgens Jaap Peters is het belangrijk om in de toekomst de klant meer centraal te stellen in plaats van te denken vanuit systemen en procedures. De top van het bedrijf, de ‘backoffice’, bepaalt nu te vaak wat de mensen die contact hebben met de klant, de ‘frontoffice’, moeten doen. Juist deze mensen hebben een sleutelrol. Geef deze vakmensen in de frontlinie de ruimte en ontwikkel hun talenten. Zij vormen de schakel tussen de systeem- en de leefwereld.

Jongensdroom

Astronaut André Kuipers realiseerde zijn jongensdroom, die startte met Thunderbirds en een foto van Loren J. Shriver die zwevende M&M’s uit de lucht hapt. In zijn persoonlijke verhaal kwamen geluk, purpose en transformatie allemaal samen.

De boodschap van de dag was: help mensen bij het vinden van hun ‘purpose’,  zichzelf te wapenen in een veranderende wereld, talenten te ontdekken en persoonlijk geluk te vinden. En wordt voor je organisatie regisseur van transformatie.

Het Jaarcongres HRM wordt georganiseerd door Driessen HRM. Dit jaar met het thema ‘Future Proof’. www.jaarcongreshrm.nl.

Jaarcongreshrm collage

 

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.