Artikel
12 dec '22
12 december '22
4 min

De kunst van het aantrekken van talent

In de maandelijkse rubriek ‘HR trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet enkel de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR uitdagingen. Dit keer hebben we het over hoe je als organisatie op een sterke manier getalenteerde mensen kan aantrekken.

Een magneet voor talent

Mensen vinden die bereid zijn om voor jouw organisatie te werken is vaak niet zo bijster moeilijk. Mensen vinden die jouw organisatie enthousiast willen laten groeien is doorgaans een andere zaak. Toch zijn we precies naar die mensen op zoek. Fris talent geeft de productiviteit binnen jouw organisatie immers een boost, verstevigt de mankracht in je business en draagt bij aan het behalen van de organisatiedoelen. Alleen vraagt het aantrekken van dit talent wel wat aandacht:

  • Je gaat focussen op de huidige sfeer binnen je organisatie;
  • Je moet nagaan hoe het gesteld is met de eigen managementskills;
  • Vervolgens stel je een georganiseerd plan van aanpak op hoe je getalenteerde medewerkers concreet wil aantrekken;

In dit artikel geven we enkele ‘good practices’ mee van uiteenlopende organisaties die de kunst van talent aantrekken volledig hebben begrepen. Kan je meteen ook even nagaan of jouw organisatie zich hier ook toe mag rekenen.

Zet gamification in om talent te ontdekken

Gamification als wervingstool: HackerTrail maakt er werk van. Op dit platform kun je technische jobs bij verschillende organisaties terugvinden. Potentiële kandidaten kunnen die organisaties op HackerTrail leren kennen en hun cv achterlaten. Maar veel belangrijker: ze worden uitgenodigd om een online job challenge te kraken. Hiermee kunnen ze prijzen winnen én hun sollicitatie achterlaten. Werkgevers krijgen zo direct inzage in de praktische skills van de kandidaten. Bovendien wordt de kans op een match op speelse wijze aanzienlijk vergroot.

Waar en hoe kun jij gamification inzetten om nieuw talent te vinden?

Tinder jezelf naar de ideale match

De app Switch zorgt ervoor dat je 1 ‘like’ verwijderd bent van je ideale job of medewerker. Je kunt door links en rechts te ‘swipen’ aangeven dat je gekoppeld wenst te worden aan elkaar en vervolgens via de chat een afspraak inplannen (wellicht geen etentje of film, maar een echt job interview). Een serieuze verkorting van het wervingsproces met andere woorden, waar grote namen zoals Facebook, eBay en Amazon reeds gebruik van maken.

Ben jij klaar voor een date met jouw nieuwe medewerker?

Zet verleidelijke communicatie in

“Ik had vermoedens en die zijn nu bevestigd.” Het Jessa Ziekenhuis in Hasselt zette in haar zoektocht naar tien verpleegkundigen voor de intensieve zorg grof geschut in. Het ziekenhuis maakte een hilarisch filmpje in de stijl van Temptation Island dat onder andere via de VRT (Vlaamse Televisie) werd verspreid. De video maakte deel uit van een wervingscampagne met vier echte verleiders: ervaren verpleegkundigen die een inkijkje geven in het werk, de werkplek en het team.

Hoe kun jij jouw vacatures laten leven?

Kies je munitie buiten je organisatie

BNP Paribas zegt: “99,9 % van het beste talent werkt niet bij ons”. En daar hebben ze natuurlijk gelijk in. Hoogstwaarschijnlijk werf jij ook niet het allerbeste talent ter wereld. Maar de vraag is of dat wel nodig is. Wie weet zijn er manieren om met zeer getalenteerde mensen te werken zonder dat ze in dienst zijn van de organisatie?

Bedenk 5 manieren hoe jij gebruik kan maken van talent zonder ze voor je organisatie te werven.

Deze rubriek is tot stand gekomen samen met innovatie researcher Marc Heleven en internationaal spreker Cyriel Kortleven. Wil je meer weten over het Crossing Borders proces of het boosten van de Verander mindset? Stuur dan een e-mail naar Cyriel Kortleven.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 1 / 2. Aantal stemmen 1

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.