Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik nogal een boekenwurm ben. Niet zozeer van romans of fictie, maar ik verslind boeken die me professioneel en persoonlijk iets brengen.
Mijn boekenkast in mijn kantoor is dan ook goed gevuld met boeken over geschiedenis, HRM, design, kunst, economie, sport, geluk, ondernemen, biologie, filosofie, management, reclame…je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb er wel wat van in de kast staan. En dan heb ik het nog niet eens over alle magazines waarop ik geabonneerd ben, zoals Harvard Business Review, MT en natuurlijk ons eigen magazine.
Het bleek een misdruk te zijn, die ik gelukkig heb mogen houden. Het boek mét letters ontving ik een paar dagen later. Het is echt een aanrader, want ‘goed voorspellen is een manier van denken én iedereen kan het leren’. Het is toch handig als je net wat eerder de nieuwste trends herkent en leert voorspellen wat deze mogelijk voor jou gaan betekenen. In mijn boekenkast blijft echter de letterloze variant prominent zij aan zij staan met zijn geletterde broertje. Want hoewel ik trends en ontwikkelingen zeker nog beter kan leren voorspellen, uiteindelijk kan de toekomst nooit met zekerheid voorspeld worden; omdat de toekomst gewoonweg nog niet geschreven is, maar door ons zelf geschreven moet worden. En da’s toch eigenlijk wel een hele fijne gedachte, nietwaar?
Ps. Mocht je niet van papieren boeken houden, maar wel een brede interesse hebben in allerlei inhoudelijke onderwerpen, probeer dan eens de app Blinkist. Hierin vind je heldere en prettig geschreven samenvattingen (in het Engels) van duizenden persoonlijk en professionele boeken op je smartphone of tablet tegen een vast jaarbedrag. Had ik dat maar gehad in mijn studietijd.
Dit artikel is gepubliceerd in het magazine van Driessen Groep, thema TRENDS, december 2019.