Artikel
25 sep '13
25 september '13
3 min

6 tips voor de ideale werkplek

Alle relevante (HRM-)vakbladen en websites staan momenteel bol van artikelen over bezuinigingsmaatregelen, het onderwijsakkoord, de miljoenennota, het pensioenakkoord en ga zo maar door. Is heel logisch, maar voor de afwisseling gooi ik het met dit bericht eens over een andere boeg: 6 tips voor het creëren van de ideale werkplek. Niet minder belangrijk overigens, want wat raakt medewerkers nu meer dan (de inrichting van) hun werkplek waar zij veelal dagelijks aan het werk zijn?

Wellicht aardig om te weten dat het ook voor onszelf een actueel onderwerp is. Want het zal u niet ontgaan zijn dat het vernieuwde bedrijfspand van Driessen in Helmond al volop in gebruik genomen is en dat momenteel zelfs hard gewerkt wordt aan de opening van een drietal nieuwe locaties in Den Haag, Utrecht en Leeuwarden. En geloof het of niet, deze 6 tips hebben (bewust of onbewust?) bij Driessen allemaal het gewenste effect!

Psychologische inzichten voor de ideale werkplek
Een blog vol met interessante wetenswaardigheden over de werking van het brein, dat is het PsyBlog in een notendop. Jeremy Dean, psycholoog en schrijver van het PsyBlog, geeft 6 tips over waar de ideale werkplek aan zou moeten voldoen.

1. Aandachtspunten bij kantoortuinen
Uit onderzoek blijkt dat er in kantoortuinen weliswaar iets beter gecommuniceerd wordt, maar dat teams niet direct beter functioneren (Kim & Dear, 2012). Het geringe voordeel van betere communicatie kan teniet gedaan worden door de nadelen van het werken in kantoortuinen, zoals lawaai en gebrek aan privacy. Belangrijke punten dus om rekening mee te houden als er toch gekozen wordt voor een kantoortuin: creëer afgeschermde ruimtes met wat meer privacy en heb aandacht voor de ruimte akoestiek door middel van geluidsabsorberende maatregelen.

2. Een rommelig of opgeruimd bureau?
Onderzoek toont aan dat orde en wanorde verschillende psychologische consequenties hebben. In een experiment werd aangetoond dat een rommelig bureau creativiteit aanmoedigt, terwijl een opgeruimd bureau wijst op conformiteit en goed moreel gedrag. Er is dus voor beide iets te zeggen, het hangt er vanaf welk gedrag u als werkgever wilt stimuleren.

3. Ronde vormen
Onderzoek over rond versus recht is eenduidiger. In een studie van Dazkir en Read (2011) werden aan deelnemers interieurs met veel rondingen getoond en interieurs met veel rechte hoeken. De deelnemers ontspanden beter in interieurs met veel ronde vormen.

4. Een ruimte met uitzicht (of een foto van een uitzicht)
Breng het kalmerende effect van de natuur in het kantoor. Uit onderzoek blijkt dat het kijken naar plaatjes of foto’s met natuurlijke landschappen stress reduceert en goed is voor de gezondheid en het welzijn van mensen in het algemeen (Verlarde & Teit, 2007).

5. Planten
Ook planten hebben een positief effect. Uit onderzoek van Raanaas et al. (2011)  blijkt dat wanneer mensen verblijven in een ruimte met vier planten hun concentratieboog verbetert in vergelijking met mensen die geen planten in de buurt hebben.

6. Decoratie
Uit een experiment van Knight & Haslam (2010) blijkt dat aangeklede, ingerichte kantoren beter zijn voor het welzijn, de concentratie, het oog voor detail en het omgaan met informatie. Mensen die zelf hun kanoor mochten inrichten bleken het productiefst en waren het meest tevreden.

Bron: P&O Actueel

Monetta Driessen
HR-redacteur

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.