Artikel
5 sep '22
5 september '22
3 min

5 opvallende arbeidsvoorwaarden: van kinderopvang tot een hybride warmtepomp

Uit recente cijfers blijkt dat 80% van de organisaties ‘last’ heeft van het personeelstekort. De enorme krapte maakt werkgevers creatief in het aantrekken van medewerkers voor de openstaande vacatures. Om medewerkers aan te trekken, maar ook om ze te behouden, zijn aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden een must. Een aantrekkelijke werkgever zijn is zoveel meer dan alleen het bieden van een goed salaris. Wij selecteerden een aantal opvallende arbeidsvoorwaarden ter inspiratie.

1. Dag studieschuld!

De horeca schreeuwt om personeel, dat is niets nieuws. Ook zijn hotels op zoek naar nieuwe medewerkers. Zo probeert Postillion Hotels studenten ervan te overtuigen om bij ze te komen werken door een deel van de studieschuld af te lossen. Postillion lost naast loon 2,50 euro per gewerkt uur af op de studieschuld van medewerkers. Een creatieve en sympathieke zet.

2. Oppas van de zaak

Charly van der Straten, oprichter van oppasplatform Charly Cares, vindt het belangrijk dat ouders altijd kunnen terugvallen op een betrouwbare oppas, zodat ze zorgeloos kunnen werken. Kinderopvang die wordt aangeboden door je werkgever, scheelt ouders een hoop oppas-puzzel stress. Met een oppas van de zaak stel je als werkgever een aantal oppasuren per jaar beschikbaar aan de werknemer in de vorm van secundaire arbeidsvoorwaarden. Zij kunnen de oppasuren voordelig inkopen. Ouders kunnen de uren zelf besteden.

3. Kinderopvang op het werk

Driessen Groep heeft het zo geregeld dat werkende ouders hun kind mee naar kantoor kunnen nemen. Met de bouw van een nieuw pand werd direct rekening gehouden met een fijne ruimte voor kinderopvang op locatie. Een prettig idee om dicht bij je kind aan het werk te zijn.

4. Duurzaam én comfortabel

Comfortabel thuiswerken én besparen op die hoge energierekening? Vergelijkbaar met het welbekende fietsplan kunnen organisaties via het Hybride Warmtepomp Plan van HAASheat medewerkers een warm en duurzaam thuis geven. Medewerkers kunnen een deel van hun brutoloon of vakantiedagen inzetten en op die manier een hybride warmtepomp aanschaffen.

5. Huishoudelijke taken uit handen

Begin dit jaar werd Zizo gelanceerd. “Wij noemen onszelf een professionele gemaksservice. Werkgevers, maar ook particulieren, kunnen taken van hun to do-lijstje aan ons overlaten. Met name op het gebied van schoonmaak en (tuin)onderhoud,” vertelt algemeen manager Jessica Laurense. “Uit het representatieve onderzoek dat Markeffect in opdracht van Zizo heeft uitgevoerd, blijkt dat mensen gemiddeld 27 minuten per dag met huishoudelijke taken bezig zijn, ónder werktijd. Dat zorgt voor stress, omdat ze bepaalde dingen niet meer kunnen doen. Hoe fijn is het dan als in ieder geval je schoonmaakwerk voor je uit handen wordt genomen? Denk ook aan strijkwerk, een goede wifi-verbinding realiseren of de tuin onkruidvrij maken. Dat kun je jezelf gunnen, maar ook je medewerkers.”

Heeft jouw organisatie ook bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden die het vermelden waard zijn? Laat het ons weten en mail naar werkgeluk@driessengroep.nl.

Lieke Jansen
Hoofdredacteur

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 3

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.