Artikel
10 jun '13
10 juni '13
3 min

Waarom HRM en social media zo goed samen gaan

Volgens onderzoek van de Society for Human Resource Management (SHRM) maakt 44% van de HRM-afdelingen in het werk gebruik van social media. Maar waarom zou HRM zich met social media bezig moeten houden?

De voordelen
De inzet van social media kan verschillende voordelen voor de organisatie opleveren. Wanneer social media op de juiste manier wordt ingezet kan het de arbeidsproductiviteit en de medewerkertevredenheid verhogen en het werkgeversimago verbeteren.

Verhogen arbeidsproductiviteit
Verschillende onderzoeken tonen aan dat de inzet van social media op de werkvloer de arbeidsproductiviteit kan verhogen. Via social media kun je snel in contact komen met anderen. Mocht je binnen de eigen organisatie niet tot de juiste antwoorden en oplossingen komen, dan kun je via social media eenvoudig experts raadplegen die je verder kunnen helpen. Het principe van twee weten meer dan één geldt hier en met social media kun je daar eenvoudig je voordeel mee doen. Daarnaast kun je via social media ook eenvoudig met je klantgroep in contact komen. Hierdoor kunnen klantvragen sneller worden opgevangen en opgelost, waardoor de klant sneller wordt bediend.

Medewerkertevredenheid
Het gebruik van social media binnen een organisatie verhoogt de medewerkertevredenheid, blijkt uit onderzoek van Google. Vooral de jongere generatie vindt het belangrijk om met social media te kunnen werken. Sterker nog: de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt kan het zich haast niet voorstellen om zonder social media in contact te zijn met vrienden en collega’s. Een werkgever waar social media verboden is, zal voor hen dan ook niet de voorkeur genieten.

Werkgeversimago
Positieve berichtgeving over de organisatie op social media verbetert het werkgeversimago. Dit wordt versterkt wanneer medewerkers zelf een positieve indruk van de organisatie achterlaten. De afdeling HRM kan hierin sturen door medewerkers de juiste vaardigheden aan te leren om social media op de juiste wijze te gebruiken. Op deze manier worden medewerkers de beste ambassadeurs van de organisatie. Ook kunnen medewerkers, door zich op social media positief uit te drukken over de werkgever, in contact komen met potentiële nieuwe collega’s en op die manier nieuwe medewerkers werven voor de organisatie.

Uit bovenstaande voorbeelden wordt duidelijk waarom HRM en social media een goede combi zijn. Social media kan verbonden worden aan HR-thema’s, zoals arbeidsproductiviteit, werkgeversimago en medewerkertevredenheid en hierdoor positief bijdragen aan deze thema’s. Kortom: social media kan een goed instrument zijn om positief bij te dragen aan HRM-thema’s en wordt in de praktijk al veelvuldig gebruikt.

Bronnen: intermediar.nl, penoactueel.nl, personeelslog.nl