Artikel
27 okt '15
27 oktober '15
3 min

Train je medewerkers in besluitvaardigheid

Als leidinggevende kun je niet altijd overal zijn. Wanneer de beslissingsbevoegdheden te hiërarchisch zijn vastgelegd en medewerkers geen beslissingen mogen nemen zonder een akkoord van hun leidinggevende, kunnen processen stroperig en traag verlopen. Hierdoor loopt men het risico om inefficiënt te gaan opereren. Om deze reden is het van groot belang dat medewerkers zelf in staat zijn om adequaat en snel beslissingen te kunnen nemen. Maar hoe zorg je dat je medewerkers hierop zijn voorbereid?


Er zijn verschillende aandachtspunten die je kunt hanteren voor het creëren van de juiste omgeving voor medewerkers om besluitvaardiger gedrag te vertonen. Maureen Hoersten (LaSalle Network) geeft ons zes tips om medewerkers te trainen op besluitvaardigheid:

1. Vertrouw op je gevoel
Vaak moet er op zeer korte termijn een besluit genomen worden, of dat nou de juiste beslissing is of niet. In veel gevallen is er weinig tijd om hierover na te denken, in dat geval is het goed om te vertrouwen op het gevoel. Wanneer medewerkers al wat ervaring en juiste kennis in huis hebben, blijkt dit onderbuikgevoel vaak tot de juiste beslissing te leiden.

2. Neem de angst weg om fouten te maken
Een verkeerd besluit is beter dan helemaal geen besluit. In interactie met een klant, leverancier of collega moet in veel gevallen nou eenmaal snel een besluit worden genomen. Bovendien zijn fouten de beste methode om te leren.

3. Oefen met scenario’s
Als problemen of projecten doorgesproken worden, stel dan ‘wat als’ vragen om de medewerker te laten oefenen met verschillende benaderingen op situaties die zich kunnen voordoen. Schets extreme scenario’s en wissel deze af met meer realistische situaties. Oefen met alle mogelijkheden en evalueer ieder scenario achteraf. Om diversiteit te bevorderen kan ook met managers van andere afdelingen geoefend worden.

4. Verschaf autonomie
Geef medewerkers toestemming om zelf beslissingen te nemen (als ze daar klaar voor zijn). Om zelf beslissingen te kunnen nemen, moet je hier immers wel de vrijheid en faciliteiten voor hebben. Bij onjuiste beslissingen kun je de situatie evalueren en daarvan leren (zie tip 2).

5. Wees transparant
Als manager kun je je medewerkers een mee laten kijken bij andere teams. Ze kunnen dan zien hoe anderen hun problemen oplossen en daarvan leren. Je zou medewerkers ook eens mee kunnen nemen naar vergaderingen of mee laten luisteren met telefoongesprekken. Laat ze achteraf samenvatten en analyseren wat er gebeurde en waarom. Wanneer je een situatie zelf ziet en ervaart is dat altijd beter dan wanneer iemand je de situatie vertelt.

6. Deel casussen met elkaar
Creëer een omgeving waarin fouten worden gezien als leermomenten (zie wederom tip 2). Vergeet niet om goede beslissingen ook te evalueren. Ga na waarom het goed ging, maar ook waar het fout had kunnen gaan en wat daarvan de consequenties hadden kunnen zijn. Wanneer teamleden fouten met elkaar delen, kunnen ze van elkaar leren. Bovendien is het een snelle en effectieve manier om onervaren mensen ervaring te laten opdoen.

Bronnen: Maureen Hoersten, LaSalle Network, www.eremedia.com

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.