Artikel
19 okt '15
19 oktober '15
2 min

Subsidie duurzame inzetbaarheid, de tweede ronde

Deze week heeft Rijksoverheid nogmaals 22 miljoen euro beschikbaar gesteld voor duurzame inzetbaarheid. De eerste tranche van 22 miljoen van vorig jaar is inmiddels vergeven en het succes vraagt om een nieuwe subsidieronde volgens Rijksoverheid. Bedrijven en instellingen die hun mensen langer en gezonder aan het werk willen houden, kunnen hiervoor subsidie aanvragen bij het Agentschap SZW. Een aanvrager kan hiermee de helft van de projectkosten gesubsidieerd krijgen, tot een maximum van 10 duizend euro.

Duurzame inzetbaarheid aandachtsgebied HRM

Voor de afdeling HRM is duurzame inzetbaarheid al tijden een belangrijk thema. Dit blijkt uit een rapport van TNO. Met 40 procent treft nog steeds minder dan de helft van de werkgevers maatregelen voor langer doorwerken van medewerkers. Vergeleken met de 32 procent van 2010 is sprake van een toename. Het is van groot belang om medewerkers op korte én lange termijn inzetbaar te maken en te houden. Duurzame inzetbaarheid gaat om het sturen op een bundeling van thema’s zoals vitaliteit, leefstijl, gezondheid, een leven lang leren, opleiding en ontwikkeling, talentmanagement en loyaliteit. Met andere woorden, aandacht voor investeringen in de productiviteit en inzetbaarheid van medewerkers. Bij duurzame inzetbaarheid ligt de focus niet uitsluitend op het vitaal houden van individuele oudere medewerkers, maar ook op het aanspreken en binden van de nieuwe, jonge generatie. Met de grote vergrijzing voor de deur, de latere pensioenleeftijd, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt én een werkzaam leven dat steeds drukker lijkt te worden, verdient duurzame inzetbaarheid de volle aandacht.

Subsidie-aanvraag

De subsidie loopt via het Europees Sociaal Fonds. Om in aanmerkingen te komen voor een subsidie moet u aan een aantal eisen voldoen. Deze kunt u vinden op de website van Het Agentschap SZW.

Indien u vragen hebt over de nieuwe subsidieronde voor duurzame inzetbaarheid voor werknemers, neem dan gerust contact met ons op.

Bron: Rijksoverheid, TNO

Pieter Philippart
Marketingadviseur