Artikel
11 jul '17
11 juli '17
4 min

“Social return is de verantwoordelijkheid van iedereen”

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is iets wat iedere organisatie belangrijk vindt. Een rol hebben in het leveren van een bijdrage aan de maatschappij op het gebied van mens en milieu, voelt als een verantwoordelijkheid. Bij Driessen zien wij dat niet alleen MVO, maar ook social return steeds belangrijker wordt. Zowel voor onszelf, als richting overheidsorganisaties die verplicht zijn om er in hun aanbestedingen werk van te maken.

Sinds 1 juli 2011 wordt social return bij aanbestedingen van overheden boven € 250.000,- verplicht gesteld. Afspraken met betrekking tot social return zijn bedoeld om een bijdrage te leveren aan het vergroten van de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Karin van de Kerkhof is adviseur Social Return bij Driessen en ziet social return steeds belangrijker worden. “Social return heeft binnen overheidsorganisaties echt een plek gekregen. Er werken mensen die op hun visitekaartje adviseur of coördinator social return hebben staan. Dat geeft het belang van dit onderwerp duidelijk aan.”

Iets terugdoen voor de maatschappij

Karin: “Onze opdrachtgevers willen dat wij met een klein percentage van de omzet iets goeds terugdoen voor de maatschappij. Het doel is om zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gelijke kansen te bieden en – naar vermogen – zo regulier mogelijk te laten werken. Uiteindelijk is het de bedoeling om deze mensen aan werk of aan werkervaring te helpen.” Organisaties kunnen het social return vraagstuk op verschillende manieren invullen. Dit gebeurt altijd in samenspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Denk aan het delen van kennis en expertise om kansen voor bepaalde groepen op de arbeidsmarkt te vergroten, het inkopen bij bedrijven die kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het creëren van stage- of werkervaringsplaatsen en het bieden van contracten. Door de Participatiewet moeten mensen met bijvoorbeeld een WW-uitkering voldoen aan bepaalde verplichtingen. Een arbeidsregio of werkgeversservicepunt, waarin de gemeente, bedrijfsleven en het UWV samenwerken, is dan dé plek waar mensen zonder werk hun kans op een baan kunnen vergroten.

“Driessen werkt als uitzendbureau nauw samen met gemeenten om mensen weer aan een baan te helpen. Zo organiseren wij de workshop ‘Solliciteren’ voor zowel kandidaten als klantmanagers. Na een workshop volgen er vaak nog 1 op 1 gesprekken met kandidaten, waarin de vraag gesteld wordt ‘Wat wil je leren?’. Hier kan uitkomen dat men meer wil weten over LinkedIn of meer wil leren op het gebied van personal branding. Na zo’n gesprek hebben wij een goed beeld en is de kans groter dat wij een kandidaat aan werk kunnen helpen. Op deze manier zijn er al diverse kandidaten succesvol geplaatst. Leuk dat we dan van zowel kandidaten, maar ook van klantmanagers bij gemeenten reacties krijgen als: “Door deze samenwerking hebben we mogelijkheden kunnen creëren voor mensen met een afstand op de arbeidsmarkt! Niet alleen een nieuwe baan, vrijwilligerswerk, een workshop of een werkervaringsplaats, maar vaak daarmee ook een verbetering op persoonlijk, maatschappelijk en financieel terrein.” Want daar doen we het natuurlijk voor”, aldus Karin.

In de praktijk

Gemeente Ede heeft samen met twee andere organisaties op 1 februari 2017 het SamenWerkBedrijf (SWB)opgericht. Dit SWB loopt als proef voor een periode van 23 maanden. Het doel van de proef, en van het SWB, is ervaring op te doen met het zo goed mogelijk uitvoeren van taken in de openbare ruimte van de gemeente Ede door de inzet van zogenoemde MAAtjes (Mensen met Afstand tot de Arbeidsmarkt). Binnen het SWB gaan ca. 50 uitvoerende medewerkers van de drie organisaties met elkaar samenwerken en daar komen meer dan 20 nieuwe medewerkers bij, de MAAtjes. Door een integrale, resultaatgerichte en cyclische werkwijze levert het SWB meer efficiëntie, garantiebanen en een kwalitatief goede uitvoering van werk aan de openbare ruimte in de gemeente Ede.

Wat zijn de eerste ervaringen met het MAAtjesproject?

Jan van Alst, projectleider SWB: “De eerste ervaringen zijn positief. Vanaf de eerste dag was er energie en enthousiasme in de samenwerking op de werkvloer tussen de werknemers van de drie organisaties en de MAATjes. Ook de samenwerking met Driessen wordt als zeer plezierig en constructief ervaren.” Karin van de Kerkhof, adviseur social return: “De MAAtjes zijn door de gemeente Ede geworven, bij Driessen in dienst gekomen en worden door professionals vanuit de gemeente begeleid in hun dagelijkse werk. Samen met de gemeente hebben we de standaardprocessen waar mogelijk aangepast aan deze speciale doelgroep. Een iets andere aanpak maakt het verschil tussen een succesvolle, duurzame plaatsing en vroegtijdige uitval.”

Dit artikel is verschenen in magazine Driessen Persoonlijk over Verspilling, editie juni 2017.

Lieke Jansen
Hoofdredacteur

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.