Podcast
11 mei '21
11 mei '21

“We maken de wereld iedere dag een stukje mooier”

Een aantal jaar geleden introduceerde Christiaan Kaminski bij VariantZorg het ‘happinesstraject’. Vitaliteit en goed werkgeverschap staan daarbij centraal. “Het gaat om oprechte aandacht voor de mens, de medewerker en de organisatie en daar een goede balans in vinden. Je leven staat centraal en werk is een aanvulling”, aldus Kaminski in de podcast.

In aflevering twee van haar serie podcasts over goed werkgeverschap praat Ellen van Dieren met Christiaan Kaminski. Hij is directeur van VariantZorg dat zo’n 800 flexwerkende zorgverleners ondersteunt. Voordat Kaminski in de zorg ging werken, was hij onder andere bungeejump-begeleider, horecamedewerker en loodgieter. Toen hij nadacht over wat hij aansprekend vond in zijn banen kwam hij bij ‘happiness’ terecht. “Dat gaat over zelfontplooiing, regie, verantwoordelijkheid, ruimte, vertrouwen. Ik geloof dat we iedere dag moeten proberen om de wereld voor iemand een stukje mooier te maken. Als genoeg mensen dat doen, dan lukt dat ook vanzelf.”

Intrinsiek gemotiveerde medewerkers

Vervolgens besloot hij om bij VariantZorg met ‘happiness’ te gaan werken. In het begin was de aanpak vooral top-down vanuit de directie. Dat werkte echter niet. In plaats daarvan ging VariantZorg met intrinsiek gemotiveerde medewerkers aan de slag. Dat gebeurt succesvol met het ‘Team Variantastisch’. “De deelnemers aan dat team weten precies wat hun uitvoerende collega’s aanspreekt.”

Steeds concreter

Kaminski vertelt in de podcast dat happiness eerst nog zweverig leek, maar dat het steeds concreter werd. Hij noemt als voorbeeld een workshop met alle collega’s van het instroomproces. Ze gaven daarbij met een cijfer tussen 1 en 10 voor alle stappen van de instroom aan welke gevoel ze een kandidaat wilden geven. Daaruit ontstond een grafiek. Vervolgens konden ook net ingestroomde collega’s de stappen een cijfer geven en dat leidde tot een bijna omgekeerd-evenredige grafiek. “Het is fascinerend hoe je met de beste intentie processen ontwerpt en dan ziet dat die compleet anders overkomen bij mensen die het proces ondergaan.”

Behoeftes zorgmedewerkers

Uitgangspunt bij happiness is wat het oplevert in plaats van wat het kost. “Het gaat om de waarde van blije medewerkers. Die functioneren beter en zijn minder ziek. Maar happiness is uiteindelijk een doel op zichzelf.” Hij vindt het belangrijk om zijn medewerkers de vrijheid te geven wat ze met happiness doen. “Vroeger bepaalde de werkgever en de werknemer moest blij zijn met zijn baan. Nu verwachten zorgmedewerkers van ons dat we ons aanpassen aan hun behoeftes.”

Positieve gezondheid

Vitaliteitbeleid is veel meer dan een korting bij de sportschool. Daarom werkt VariantZorg met het model van Machteld Huber, dat zich richt op positieve gezondheid en dat heel veel onderwerpen raakt. Een voorbeeld is de financiële druk die corona op mensen legt. VariantZorg kan hen dan bijvoorbeeld ondersteunen met budgetcoaches of een workshop financiën.

Overbelasting door corona

De grootste uitdaging is volgens Kaminski het goed voor zichzelf zorgen door zorgverleners. “Vanaf de uitbraak van Covid-19 zijn steeds meer mensen langdurig overbelast. Zorgverleners kijken altijd naar anderen, zowel op het werk als privé. Je kunt het vergelijken met een zuurstofmasker in het vliegtuig. Dat moet je bij eerst zelf opzetten, voordat je anderen kunt helpen.”

De podcast aflevering van VariantZorg en de andere afleveringen die Ellen van Dieren maakt vind je terug op www.ellenvandieren.nl/podcast

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.