Artikel
7 jun '23
7 juni '23
4 min

Omgaan met verschillende generatietypen: hoe doe je dat?

Elke generatie heeft andere behoeftes als het gaat om werk. Waar het onderwerp ‘pensioen’ voor 50-plussers een hot topic is tijdens een sollicitatiegesprek, is voor generatie Y flexibel en hybride werken een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Het team van werving & selectiebureau Jeij is altijd op zoek naar nieuw talent, zowel voor haar opdrachtgevers als voor uitbreiding van het eigen team. Daarom zijn ze dagelijks in gesprek met zowel junioren als senioren én alles daartussenin. Maar hoe anticipeert Jeij daarop? En wat zijn de grootste verschillen tussen deze generaties? Michel van Hoeij (52), directeur bij Jeij, geeft daar antwoord op.

Werft Jeij young professionals op een andere manier dan ervaren krachten?

“Nee, de procedures zijn exact hetzelfde. Wat wij alleen wél merken is dat er verschil is in de wijze waarop zij aangetrokken worden tot een vacature of werkgever, wij noemen dat pullfactoren. Eenmaal gestart ervaren wij dat de gesprekken vanaf de onboarding een andere inhoud hebben. Het is opvallend hoe snel de jonge generatie gesprekken aangaat over persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden, in tegenstelling tot de wat meer ervaren generatie. Wat mij daarnaast opvalt is dat ‘Babyboomers’ het minder gewend zijn om feedback te geven en te ontvangen. Dat is voor Gen Z tegenwoordig heel normaal.”

Elke generatie heeft dus andere behoeftes als het gaat om werk. Hoe anticiperen jullie daarop?

“Wij weten heel goed wat voor elke generatie belangrijk is en wat hen typeert. Veel Gen Y’ers communiceren bijvoorbeeld graag open en informeel. En Gen X’ers zijn weer heel doelgericht. Doordat wij ons bewust zijn van deze informatie kunnen wij heel gemakkelijk schakelen tijdens sollicitatiegesprekken. Daarnaast weten wij door gesprekken met opdrachtgevers ‘wie’ ze zoeken.’ En natuurlijk, ieder persoon is anders. Toch zijn deze generatiekenmerken vaak verrassend kloppend.”

Hoe zorg je ervoor dat je weet wat voor talent een klant zoekt?

“Wij adviseren klanten altijd om zo objectief mogelijk naar een potentiële nieuwe werknemer te zoeken. Natuurlijk kan werkervaring een pre zijn, maar als diegene de kennis van tien jaar geleden niet meer kan inzetten, wat heb je dan aan die ervaring? Daarnaast is het haast onmogelijk om in deze krappe arbeidsmarkt het schaap met de vijf poten te vinden. Wij stellen daarom veel vragen én luisteren goed naar de klant voordat we op zoek gaan. We adviseren daarbij om goed na te denken over de competenties die gevraagd worden, en hoe die ontwikkeld kunnen worden. Dat helpt bij het vinden van een duurzame match.”

Merk je bij klanten dat ze vaak specifiek vragen naar ‘ik wil een jong iemand’ óf ‘ik wil juist een meer ervaren werknemer’?

“Als je kijkt naar de publieke en maatschappelijke sector dan zie je dat het vaak om ervaring gaat. ‘Diegene moet het politieke speelveld snappen’, wordt dan bijvoorbeeld gezegd. Maar het is niet per definitie zo dat iemand met minder ervaring dat politieke speelveld niet begrijpt. Het is daarom belangrijk om naar iemands ontwikkelmogelijkheden te kijken. Gelukkig merk ik ook dat dit steeds meer gebeurt. En dat kan ook niet anders in deze markt.”

Wat leer jij zelf van de jonge aanwas?

“Ik vind ze ontzettend leergierig. Ook al hebben ze nog geen werkervaring, toch brengen ze je op nieuwe gedachten of ideeën. Ze stellen andere vragen. Het is aan mij om die generatie te snappen en ook te willen begrijpen. Als iemand van 25 jaar naar me toe komt met een idee, dan sta ik daarvoor open. Dan hoor je mij niet zeggen: ‘je komt net kijken, waar heb je het over?!’ Dat is eigenlijk meteen een tip voor andere organisaties: blijf met elkaar in gesprek en maak gebruik van elkaars leeftijdsverschillen. Die mix maakt een organisatie krachtiger.”

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 2

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.