Artikel
13 jun '19
13 juni '19
2 min

Nederlandse werknemers bevelen hun werkgever steeds meer aan

Dit jaar is het aantal Nederlandse werknemers dat hun werkgever aanbeveelt, verder gestegen. Hiervoor zijn gezamenlijke ambities en doelen binnen de organisatie het meest bepalend. Zo laat het eNPS-benchmarkrapport ‘Employee Experience in Nederland 2019’ zien. Dit is een onderzoek onder 1200 werkenden dat AnalitiQs vanaf 2014 jaarlijks uitvoert.

De mate waarin personeel de werkgever aanbeveelt, komt tot uitdrukking in de Employer Net Promotor Score (eNPS). Deze komt in Nederland in 2019 uit op 42. Voor het derde jaar op rij betekent dit een stijging na een dieptepunt van 16 in 2016. Toch beveelt ook 17 procent van de werknemers hun eigen organisatie helemaal niet aan.

Gezamenlijke ambities en doelen

Het meest doorslaggevend bij de aanbevelingen is leiderschap. Als werknemers dit positief beoordelen, dan bevelen ze hun organisatie sneller aan dan wanneer ze vinden dat het beter kan. Het betreft overigens niet zozeer de individuele personen die de organisatie leiden, maar meer het vertrouwen dat er sprake is van gezamenlijke ambities en doelen in een organisatie.

Betere samenwerking

Als organisaties de beleving van hun medewerkers willen verbeteren, is het echter ook raadzaam dat ze investeren in minder werkdruk en een betere samenwerking tussen medewerkers. De Nederlandse werknemers vinden unaniem dat deze onderwerpen een stuk beter kunnen.

Onderwijs

Per branche zijn er grote verschillen in de eNPS. De kennisintensieve dienstverlening (52) en het onderwijs (51) doen het hier bovengemiddeld. De transportsector scoort echter met 40 onder het gemiddelde. De meest negatieve beoordeling (16) is er voor de sector ‘overige dienstverlening’. Hierbij horen met name beveiliging, horeca, toerisme en schoonmaak.

Beleving

Irma Doze, managing director bij AnalitiQs ziet dat organisaties steeds meer aandacht hebben voor de werkbeleving van hun werknemers. Er is echter nog altijd veel ruimte voor verbetering. “In de huidige arbeidsmarkt, waar het steeds moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen en te behouden, maakt dat een groot verschil. Door te sturen op de beleving van je medewerkers kun je als organisatie je ambities waarmaken, want medewerkers vormen de sleutel tot succes!”

Bron: HR Praktijk.nl

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.