Artikel
20 jul '15
20 juli '15
3 min

Nederlandse medewerkers vinden veranderen lastig

Een overgrote meerderheid van 81 procent van de Nederlandse medewerkers denkt dat ze te weinig veranderkracht hebben. Slechts 19 procent geeft aan wel snel, soepel en succesvol te kunnen veranderen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘EnergyFinder 2015’ van onderzoeksbureau Integron onder Nederlandse medewerkers.

Integron onderscheidt op basis van het onderzoek vier typen ‘veranderaars’. Allereerst zijn er de ‘bevlogen veranderaars’ (19 procent van de respondenten). Zij veranderen omdat ze willen, niet omdat ze moeten. Daarnaast is sprake van ‘vertraagde veranderaars’ (41 procent), met een gemoedelijk verandertempo. Ten derde zijn er ‘verkrampte veranderaars’ (31 procent). Deze werken hard, maar maken niet echt tempo. Tot slot ziet Integron verstarde veranderaars (9 procent). Deze medewerkers zijn afgehaakt en kunnen niet meer op gang worden gebracht.

Bevlogen veranderaars

De ‘bevlogen veranderaars’ zijn duidelijk energieker. Ze bevelen hun organisatie vaker aan en zijn meer tevreden over hun werk en leidinggevenden. Ook zijn hun veranderprestaties beter dan die van de drie andere typen veranderaars. De belangrijkste prestatie van bevlogen veranderaars is volgens Integron dat ze in staat zijn het vliegwiel van verandering in beweging te brengen en te houden. Dat vliegwiel heeft drie elementen: een positieve en enthousiaste instelling, het vermogen om zich op heldere ambities te concentreren en gedrag dat zorgt voor realisatie van gewenste prestaties.

Van de bevlogen veranderaars geeft 95 procent aan vanuit een positieve en enthousiaste instelling aan veranderingen te beginnen. 65 procent focust zich op heldere ambities en 76 procent richt zich op het leveren van topprestaties.

Lagere scores

De drie andere typen veranderaars scoren aanzienlijk lager. De positieve instelling is 67 procent bij de vertraagde veranderaars, 17 procent bij de verkrampte veranderaars en 1 procent bij de verstarde veranderaars. Voor de vertraagde veranderaars ligt de focus op ambities op 16 procent. Dat is 9 procent voor de verkrampte veranderaars en zelfs 0 procent voor de verstarde veranderaars. Bijna een derde (30 procent) van de vertraagde veranderaars is gericht op het leveren van prestaties. Voor de verkrampte veranderaars is dit 19 procent en voor de verstarde veranderaars 8 procent.

Goed voorbeeldgedrag

Integron benadrukt dat bevlogen veranderaars in de minderheid zijn, maar wel het goede voorbeeldgedrag laten zien. “Het loslaten van oude succesformules, het afzetten van oogkleppen en het stimuleren van een open en enthousiaste houding ten aanzien van veranderingen behoort daartoe”, aldus de onderzoekers.

Duidelijke keuzes

De allerbelangrijkste factor om veranderkracht te vergroten is volgens Integron het maken van duidelijke keuzes wat visie en ambities betreft. “Veel organisaties durven niet te kiezen en brengen hierdoor hun medewerkers in verwarring. Daarnaast missen medewerkers ook vaak de zelfdiscipline om de gekozen ambities daadwerkelijk te realiseren”, stellen de onderzoekers.

Bron: Integron

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.