Artikel
4 sep '15
4 september '15
2 min

Met 45 km/u op de fiets naar je werk

Sportief naar je werk met de wind in de haren, zonder files, zonder te tanken en met 45 km/u. Dat is de nieuwe trend als het gaat om woon-werkverkeer. Het heet de Speed Pedelec: een kruising tussen een elektrische fiets, wielrenfiets en mountainbike. De verkoop van Speed Pedelecs zit in de lift. Uit onderzoek blijkt dat deze snelle elektrische door 80% van de gebruikers ingezet wordt voor woon-werkverkeer.

Fietsen wint nog steeds aan populariteit

Het afgelopen jaar hebben Nederlanders gemiddeld 3 kilometer per persoon per dag gefietst. Dit is een gemiddelde stijging van 18% t.o.v. 2010. Deze spectaculaire stijging wordt voor een belangrijk deel toegeschreven aan de elektrische fiets. In 2007 werden 89.000 e-bikes verkocht in Nederland, in 2014 al 223.000. Totaal telt ons land anderhalf miljoen elektrische fietsen. Als alternatief voor woon-werkverkeer wordt de Speed Pedelec steeds meer ingezet blijkt uit onderzoek.

Speed-Pedelec past nog niet in wetgeving

Minister Schultz zit met de Speed Pedelec in haar maag. Want waar onder een gewone elektrische fiets een motor van 250 watt zit die tot 25 km/u trapondersteuning biedt, zijn er inmiddels Speed Pedelecs met 500 watt om snelheden tot 45 km/u te halen. Natuurlijk is dit alleen weggelegd voor de sportieveling die bereid is om goed mee te trappen. In een analyse van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn de verschillende beleidsopties voor de Speed Pedelec uitvoerig verkend. Uiteindelijk zal dit voertuig onder de bromfiets wetgeving vallen. Dit betekent dat de bestuurder binnen de bebouwde kom meestal op de rijbaan moet, een helm verplicht is, een kentekenplaat moet hebben, minimaal 16 jaar is, een AM-rijbewijs heeft en een WA-verzekering afsluit.

Fietsen als werkgever stimuleren

Bij Driessen juichen we de toename van het gebruik van fietsen alleen maar toe maar wij houden het nog even bij ‘normale’ fietsen. Alle locaties zijn voorzien van twee hippe stadsfietsen om te stimuleren dat de auto vaker blijft staan. De locaties zijn veelal gevestigd in het stadcentrum waardoor de Driessen fiets een uitkomst biedt om beter mobiel te zijn. De fietsen zijn het resultaat van een samenwerking tussen Roetz-Bikes uit Amsterdam en Stipbike Nijmegen.

Bronnen: CBS, De Zaak en BOVAG

Pieter Philippart
Marketingadviseur