Artikel
5 okt '18
5 oktober '18
6 min

Klasse leerkrachten voor de klas

Het oplopende lerarentekort in het primair onderwijs zorgt ervoor dat nagenoeg alle schoolbesturen in Nederland steeds meer moeite hebben om aan voldoende gekwalificeerde leerkrachten te komen. Dit tekort zorgt ervoor dat bijna een kwart van de scholen voor het schooljaar 2018-2019 de formatie niet op orde heeft. Huidige prognoses geven weer dat het tekort zal oplopen naar meer dan 10.000 leerkrachten in 2025.

De oplopende schaarste zorgt voor een ‘war for talent’ waarbinnen schoolbesturen inmiddels onderling concurreren om het beste talent aan zich te kunnen binden. Daarbij staat het zo goed mogelijk binden en boeien van talent centraal. Concreet betekent dit dat je je als werkgever in sterke mate dient te onderscheiden om ervoor te zorgen dat je aantrekkelijk genoeg bent en blijft voor zowel nieuwe als bestaande medewerkers.

De sleutel tot het vinden, binden en boeien van talent zit vooral in het bieden van professionele werkzekerheid. Kort gezegd betekent dit het realiseren van goed werkgeverschap door het bieden van financiële zekerheid (in de vorm van vaste uren), een gewenste mate van begeleiding, coaching en opleidingsmogelijkheden vanuit de werkgever en het bieden van een ‘community’ met een geloofwaardige missie (onderdeel uitmaken van iets waar je je thuis voelt).

Klasse!

Met Klasse! helpt Driessen schoolbesturen bij het zo goed mogelijk vinden, binden en boeien van talent. Dit doen wij door krachten te bundelen met onze opdrachtgevers in het primair onderwijs. Kern daarbij is dat schoolbesturen als expert van kwalitatief hoogwaardig onderwijs en Driessen als expert in het domein van mens en werk, samen optrekken om de ‘war for talent’ het hoofd te kunnen bieden.

Klasse! van start

Dit schooljaar zijn de eerste Klasse! leerkrachten gestart. Kim Nuijten volgt het traineeship en Armand Gerrits werkt als ervaren leerkracht. Joost van Oort, programmamanager bij Driessen, begeleidt inhoudelijk het Klasse! traineeship.

Kim Nuijten – Trainee leerkracht

Sinds ik ben afgestudeerd in 2008 heb ik helaas nooit echt de kans gehad om ervaring op te doen. De banen lagen destijds niet voor het oprapen. Later waren er af en toe vacatures, maar door mijn gebrek aan ervaring maakte ik helaas geen kans. Toen ik de vacature zag voor het traineeship wist ik meteen dat het iets voor mij was. Op deze manier zou ik een kans krijgen om toch het onderwijs in te kunnen gaan en ervaring op te kunnen doen. Eerst heb ik even getwijfeld of ze wel op zoek waren naar een ‘herintreder’, maar dat bleek gelukkig zo te zijn!

Het feit dat ik bij een traineeship begeleiding krijg en er altijd iemand is die je kan raadplegen vind ik een pluspunt. Ook de trainingen zijn zeer welkom, omdat ik op die manier mijn kennis weer een boost kan geven. Ik hoop dan ook vooral veel ervaring te kunnen opdoen en te kunnen leren van anderen. Van zowel de andere trainees als van de ervaren leerkrachten en de mensen van het Klasse! team.

Mijn advies aan jonge professionals in het onderwijs? Zorg ervoor dat je niet in het diepe wordt gegooid. Er komt ontzettend veel op je af en er wordt veel van je gevraagd. Het is zo zonde dat startende leerkrachten na 3 tot 5 jaar iets anders gaan doen, omdat ze de druk niet aankunnen. Begeleiding of iemand waar je op terug kan vallen is heel belangrijk.

Armand Gerrits – Ervaren leerkracht

Ik heb 23 jaar werkervaring in het basisonderwijs opgedaan, met name in de groepen 6,7 en 8. Ik heb het onderwijs een aantal jaren verlaten om in het bedrijfsleven te gaan werken waar ik erg veel geleerd heb. Zo kwam ik er ook langzaam achter dat ik het werken in het onderwijs steeds meer ging missen. Het werken met kinderen heeft me altijd erg geïntrigeerd. Het is erg veelzijdig. Je probeert kinderen te begrijpen, te motiveren en te stimuleren, hen hun grenzen op te laten zoeken en waar mogelijk te verleggen. Maar ook kinderen leren om eigen mogelijkheden en onmogelijkheden te ontdekken en eigen waarden, normen en verantwoordelijkheden te accepteren, maar ook die van anderen.

Ik heb meer dan een jaar onderwijsvacatures in de gaten gehouden, maar op geen enkele gereageerd. Totdat ik de vacature van Klasse! leerkracht onder ogen kreeg. Deze sprak mij direct aan. Het lijkt me leuk om veel meer ervaring op te doen dan dat ik nu reeds heb. Het biedt mij de mogelijkheid om meerdere besturen, werkwijzen, methoden, etc. te leren kennen. Daarnaast biedt de baan vaste werkuren. Bovendien lijkt het me leuk om naast een groep kinderen, startende leerkrachten te begeleiden. Zeker omdat het mes aan twee kanten zal snijden; Ik kan hen helpen als ervaren leerkracht en zij mij met nieuwe inzichten, werkwijzen etc.

Wat je nu regelmatig ziet is dat door gebrek aan ondersteuning starters het onderwijs na een paar jaar verlaten. Hopelijk blijven, mede door mijn ondersteuning, deze startende leerkrachten nog lang en gelukkig in het onderwijs werken.

Joost van Oort – Begeleider

Tijdens de lerarenopleiding werd me verteld dat het zeker drie tot vijf jaar zou duren, voordat ik écht op mijn gemak voor de klas zou staan. Destijds kon ik niet geloven dat dat zo was. Mijn stage liep immers prima en ik had veel plezier in de omgang met leerlingen en collega’s. Het was hard werken en dat had ik er graag voor over. Achteraf begreep ik pas wat mijn begeleider bedoelde.

Mijn eerste jaren gingen met vallen en opstaan. Mijn gereedschapskist was nog nauwelijks gevuld. Lessen ontwerpen, een klas aan het werk krijgen en houden, gesprekken voeren met leerlingen en ouders, vergaderingen en administratie. Ik moest me overal verder in bekwamen. In de avonden en weekenden werd er veel gewerkt. ’s Nachts lag ik te piekeren over een opmerking van een leerling of een les van de dag erna. Als een les goed liep voelde ik me de koning te rijk, wanneer het mis ging voelde ik me klein en alleen. Ik sta inmiddels ruim dertien jaar zelfstandig voor de klas en uiteindelijk ben ik uitgegroeid tot een goede en volwassen leraar met invloed door het hele land. Het kostte me tijd om mijn eigen stem en stijl te vinden. Dat zie ik ieder jaar ook bij nieuwe collega’s.

Goede begeleiding voor startende leraren is enorm belangrijk. Ik vind het enorm gaaf dat ik via mijn werk bij Driessen, als programmamanager en inhoudelijk begeleider van het Klasse! traineeship, bij kan dragen aan de ontwikkeling van jonge en talentvolle leraren. Het Klasse!-traineeship zorgt ervoor dat ook zij een goed gevulde gereedschapskist krijgen, waardoor ze het onderwijs van vandaag en morgen mooier gaan maken.

Dit artikel is verschenen in de septembereditie van het magazine van Driessen Groep, thema LEREN. Meer informatie over de oplossingen van Driessen voor het primair onderwijs? Kijk dan op HRM diensten voor het onderwijs.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.