Artikel
23 dec '15
23 december '15
3 min

Inspiratie verdubbelt productiviteit

Uit onderzoek van Bain & Company en de Economist Intelligence Unit blijkt hoe belangrijk inspiratie is voor werknemers. Geïnspireerde medewerkers zijn meer dan tweemaal zo productief als tevreden medewerkers.

De piramide van Maslow geeft de behoeften van medewerkers weer. Medewerkers zijn tevreden als voldaan is aan basisbehoeften, zoals een veilige werkomgeving en de beschikbaarheid van de juiste hulpmiddelen. Ze zijn ook betrokken als een organisatie tegemoet komt aan hun behoefte aan autonomie, leren en groeien, van betekenis zijn en deel uitmaken van een buitengewoon team. Geïnspireerde medewerkers krijgen hun inspiratie van de missie van de organisatie en hun leiders. Zij bereiken de top van de Maslow-piramide.

Ruim tweemaal zo productief

De consultants Michael Mankins en Eric Garton vroegen ruim 300 managers om de productiviteit van ontevreden, tevreden, betrokken en geïnspireerde medewerkers te beoordelen. Voor tevreden medewerkers gold daarbij een productiviteit van 100. Ontevreden medewerkers scoorden 71. Betrokken medewerkers bleken te produceren op een niveau van 144. De geïnspireerde medewerkers haalden maar liefst een productiviteit van 225. Dat is maar liefst ruim twee keer zoveel als een tevreden werknemer.

Meer betalen

Opvallend is dat meer betalen niet zorgt voor extra betrokken of meer geïnspireerde medewerkers. Het kan zelfs leiden tot minder betrokkenheid doordat alles wordt gezien vanuit ‘voor wat, hoort wat’. “De meeste werknemers werken niet op muntjes”, aldus Garton en Mankins. Toch denken organisaties vaak dat meer geld leidt tot meer inzet.

Aandacht voor de basis

Tegelijkertijd investeren organisaties te weinig in de basis van de piramide, die eerst in orde moet zijn. Medewerkers lijden onder bureaucratische processen, teveel vergaderingen en een traag besluitvormingsproces. Mankins en Garton stellen dat dit geen tevreden medewerkers oplevert, laat staan betrokken of geïnspireerde medewerkers.

Inspiratie gaat verloren

Bij de oprichting van een bedrijf zijn het doel en de missie van de organisatie vaak direct duidelijk. Dit inspireert de medewerkers. Maar deze inspiratie gaat verloren als de oprichter vertrekt en het bedrijf langer bestaat. Dan draait het alleen nog om geld verdienen om te zorgen voor tevreden aandeelhouders.

Inspirerende managers

Inspirerend leiderschap blijkt essentieel te zijn. Managers moeten medewerkers hun volledige mogelijkheden laten benutten, voor goede teams zorgen en de missie van individuen of team verbonden aan die van de organisatie. Voor veel medewerkers is voldoening uit hun werk belangrijk.

Investeren in inspiratie

Werkgevers doen er goed aan te investeren in inspiratie, bijvoorbeeld door managers daarin te coachen. Deze investeringen lonen vanwege de veel hogere productiviteit van geïnspireerde medewerkers.

Bronnen: P&Oactueel, Harvard Business Review

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.