Het is van groot belang dat uw medewerkers goed, gezond en gemotiveerd bij u werken en dus duurzaam inzetbaar zijn en blijven, op korte én lange termijn. Met de grote vergrijzing voor de deur, de latere pensioenleeftijd, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt én een werkzaam leven dat steeds drukker lijkt te worden, verdient duurzame inzetbaarheid de volle aandacht.
Duurzame inzetbaarheid gaat om het sturen op een bundeling van thema’s zoals vitaliteit, leefstijl, gezondheid, een leven lang leren, opleiding en ontwikkeling, talentmanagement en loyaliteit. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van de werkgever en de medewerker. De medewerker heeft er belang bij om aansluiting te houden met het werk en de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd heeft de werkgever de behoefte om goede, fitte en gemotiveerde medewerkers aan zich te binden, die optimaal bijdragen aan een flexibele en productieve organisatie. Hier plukken uiteindelijk beide partijen de vruchten van!
Bij duurzame inzetbaarheid ligt de focus niet uitsluitend op het vitaal houden van individuele oudere medewerkers, maar bijvoorbeeld ook op het aanspreken en binden van de nieuwe, jonge generatie. Het is juist belangrijk om op tijd te investeren in de productiviteit en inzetbaarheid van alle groepen medewerkers en niet af te wachten tot het te laat is.
Vitaliteit en gezondheid vormen een essentieel onderdeel van duurzame inzetbaarheid. Hier gaat bij steeds meer publieke organisaties de nodige aandacht naar uit, met als doel een gezond niveau van fysieke en mentale energie gericht op duurzame inzetbaarheid. Daarbij is leefstijl een belangrijk aanknopingspunt, investeren in ‘Gezond leven’ loont, met specifieke aandacht voor de BRAVO-thema’s. BRAVO staat voor gezonde leefgewoonten: meer Bewegen, niet Roken, matig gebruik van Alcohol, gezonde Voeding en voldoende Ontspanning. Richt uw beleid dus niet specifiek op bijvoorbeeld alleen meer bewegen, maar bedenk dat de vijf thema’s onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Duurzame inzetbaarheid is slechts één van de vele actuele HRM-thema’s binnen de publieke sector. In de publicatie ‘HRM Trends en ontwikkelingen 2015’ staat een compleet overzicht van de meest actuele trends en ontwikkelingen en hun onderlinge samenhang. Zoals elk jaar, delen wij graag onze kennis en ervaringen in de vorm van deze publicatie.
Download op www.driessen.nl/publicatiehrmtrends de volledige publicatie.
In de maanden februari en maart organiseren wij de bijeenkomsten ‘HRM Trends en ontwikkelingen 2015’, hiervoor zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Tijdens deze interactieve bijeenkomsten praten wij u in één middag bij over de gesignaleerde HRM-trends waar u als HR-adviseur in 2015 mee te maken krijgt. Wij nodigen u, samen met een collega, van harte uit om één van deze gratis bijeenkomsten bij te wonen en wij kijken uit naar uw komst.
Op www.driessen.nl/hrmtrends vindt u meer over het programma, de verschillende data en locaties.