Artikel
4 dec '17
4 december '17
2 min

Goede feedback is divers en kost tijd

Niet altijd levert feedback het gewenste resultaat op. Onderzoek toont aan dat het niet op de juiste manier met feedback omgaan, niet per se goed is voor de creatieve prestatie.

Als je een probleem wilt oplossen, krijg je vaak het advies er niet alleen mee aan de slag te gaan, maar de mening van anderen te vragen. Dat kan een collega zijn, een klant of een bekende die veel weet over een onderwerp. Organisatiepsycholoog Roy Sijbom onderzocht met collega’s het effect van feedback.

Hoge druk

“Het idee is dat feedback van diverse bronnen gunstig is voor de creativiteit, maar wij waren benieuwd of dit inderdaad het geval is. Dat bleek niet altijd zo te zijn”, vertelt Sijbom. Bij een hoge druk en weinig tijd leidt meer feedback volgens hem helemaal niet tot meer creativiteit. “Maar wat we ook vonden, was dat als de bronnen voor feedback diverser zijn, de creativiteit exponentieel toeneemt.”

Consultants

Het onderzoek vond plaats bij consultants. De onderzoekers kozen deze doelgroep, omdat de werkomgeving van consultants snel verandert met steeds andere projecten en klanten. “Dat zorgt ervoor dat ze continu cognitief alert moeten zijn. Ze moeten weten welke informatie relevant is. Ook wordt er in hun werk veel creativiteit en probleemoplossend vermogen gevraagd. Een omgeving waarin feedback een grote rol kan spelen.”

Diversiteit nodig

Daarbij zijn er verschillen in de feedback. “Als je bij vijf directe collega’s om feedback vraagt, is de kans groot dat je een lage diversiteit aan feedback krijgt. Hoe diverser de bronnen zijn, collega’s, vrienden, managers, hoe meer de informatie uiteenloopt. En er is tijd nodig om die informatie te verwerken. Is die tijd er niet, dan zorgt de feedback niet voor meer creativiteit.”

Verwerken feedback

Voor het goed verwerken van feedback moeten organisaties zich ervan bewust zijn dat het tijd kost om feedback te verwerken. Als iemand aan meerdere mensen om feedback vraagt, moet hij of zij volgens Sijbom ook de gelegenheid krijgen om het te verwerken. “Er moet tijd worden ingebouwd en er moet actief en bewust gereageerd worden.”

Bron: Management Team

 

 

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.