Artikel
10 dec '12
10 december '12
3 min

Een glaasje teveel op het personeelsfeest moet kunnen, te laat komen niet

Driessen HRM_Payroll heeft in samenwerking met TNS Nipo een landelijk onderzoek uitgevoerd met als thema ‘imago’. Het doel van het onderzoek was de beleving van het imago van de publieke sector en de mensen die er werken te onderzoeken. Ruim 1000 werkenden in de sectoren overheid, onderwijs, zorg & welzijn en cultuur hebben meegewerkt aan het onderzoek. Daaruit blijkt dat werkenden in de publieke sector over het algemeen positief zijn over het heersende imago van de sector waarin zij werken. Regelmatig te laat komen is volgens 50% het meest schadelijk voor het persoonlijke imago van een collega, terwijl 80% zegt  dat een glaasje teveel op bijvoorbeeld een personeelsfeest best moet kunnen.

Gedrag van mensen is volgens 40% bepalend voor imago publieke sector

40% van alle respondenten denkt dat het imago van de organisatie waarin zij werken voornamelijk wordt bepaald door het gedrag van de mensen die er werken. Binnen de sector zorg & welzijn is dit zelfs de helft. Het imago van overheidsorganisaties is meer afhankelijk van wat mensen horen en lezen. 50% van de ondervraagden binnen deze sector vindt dat het imago wordt bepaald door berichtgeving via de media.

Volgens 50% veroorzaakt verstrekken van onjuiste informatie meeste schade

Sommige handelingen kunnen een imago maken óf breken. Bijna 50% van alle respondenten vindt het bewust verstrekken van onjuiste informatie het meest schadelijk voor het imago van een organisatie in de publieke sector. Opvallend is dat binnen de cultuursector 20% een financieel schandaal het meest schadelijk voor de organisatie vindt, dit wordt wellicht beïnvloed door de recente bezuinigingen in de sector.

Ideale imago bevat eigenschappen ‘kundig’ en ‘vriendelijk’

Wanneer werkenden in de publieke sector hun eigen imago zouden mogen bepalen zou dat imago voor 2 van de 5 werkenden in het onderwijs, de overheid en de cultuursector de eigenschap ‘kundig’ bevatten. In de zorgsector wordt men met een ruime 40% het liefst als ‘vriendelijk’ beschouwd. Over het algemeen zou het merendeel van de mannen willen dat de eigenschap ‘kundig’ deel uitmaakt van hun imago, terwijl de meeste vrouwen voor de eigenschap ‘vriendelijk’ kiezen.

Scholings- en doorgroeimogelijkheden zijn belangrijk

Ontwikkelingen als vergrijzing en ontgroening leiden tot krapte op de arbeidsmarkt. Daarom wordt het voor werkgevers steeds belangrijker om een positief werkgeversimago te creëren. Om dit te bereiken is het bieden van scholings- en/of doorgroeimogelijkheden volgens het merendeel het belangrijkste dat een werkgever kan doen om het werkgeversimago te verbeteren. Opvallend is dat de groep van 60 jaar en ouder als enige het meeste waarde hecht aan het bieden van meer inspraak voor de medewerker. Hiermee kunnen zij hun ervaringen delen, om op die manier de organisatie verder te verbeteren.

Imago van de publieke sector

Over het imago van de publieke sector bestaan in de volksmond de nodige vooroordelen. Uit het onderzoek blijkt dat deze vooroordelen alles behalve waar zijn. Als grootste misverstand binnen de sectoren overheid en zorg & welzijn wordt de heersende bureaucratie genoemd. Respondenten in het onderwijs vinden vooral dat hun organisatie ten onrechte als ‘saai en niet dynamisch’ wordt gezien en volgens de meeste ondervraagden in de cultuursector is de organisatie waarin zij werkzaam zijn niet ‘stoffig en ouderwets’.

Overige opvallende conclusies over ‘imago’

  • Vooral jonge medewerkers (60%) laten zich leiden door imago bij het beoordelen van een persoon.
  • 3/5 van de werkenden in de publieke sector vindt dat een titel niet bijdraagt aan een beter persoonlijk imago.
  • 70% vindt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een positief effect heeft op het imago van een organisatie.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.