Artikel
1 apr '15
1 april '15
3 min

Bevlogenheid verdwijnt bij nadruk op korteter­mijn­win­sten

Voor duurzaam organisatiesucces is bevlogenheid een belangrijke pijler. De medewerkers van organisaties die zich puur richten op kortetermijnwinst zijn veel minder bevlogen. Zo blijkt uit het rapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015' van Effectory. Dit rapport is gebaseerd op onderzoek naar de werkbeleving van ruim 400.000 werknemers in 2014.

Bij tijd en ruimte om medewerkers mee te laten denken over organisatieverbeteringen schiet de bevlogenheid van medewerkers omhoog. “In veel organisaties ligt momenteel de meeste nadruk op het behalen van kortetermijnwinsten. Dit is niet zo vreemd, na de afgelopen jaren van economische crisis. Resultaat wordt graag verzilverd zodra dat mogelijk is. Toch is het onverstandig. Want is deze ‘graaicultuur’ niet juist een van de veroorzakers van de crisis?”, vraagt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory zich af.

Bedrijfsresultaat

Organisaties staan continu onder druk om ieder kwartaal weer met goede cijfers te komen. “Managers blijven maar een paar jaar op hun plek zitten en willen snel successen op hun naam schrijven”, verduidelijkt Heezen. “Er is geen tijd om samen met de medewerkers kritisch te kijken of zaken op de lange termijn goed en logisch geregeld zijn. Dit geeft medewerkers het gevoel dat zij er niet echt toe doen, maar alleen maar een middel zijn om het bedrijfsresultaat te halen.”

Toegevoegde waarde

Hierdoor kunnen medewerkers hun vertrouwen en enthousiasme verliezen en op routine gaan werken. En dat is zonde volgens Heezen. “Gedreven, bevlogen medewerkers leveren juist zo veel toegevoegde waarde en positieve energie. En dat is bedrijfskundig heel interessant omdat bevlogen medewerkers – die misschien wel een factor twee productiever zijn voor de organisatie – evenveel salaris ontvangen als niet-bevlogen medewerkers.”

Meepraten

Bij de koppeling in het onderzoek van de stelling ‘Ik vind dat er voldoende mogelijkheden zijn om mee te praten over organisatie brede onderwerpen’ aan de mate van bevlogenheid blijkt er een duidelijk verband. Als medewerkers mogen meedenken over organisatie brede onderwerpen (score op de stelling is boven een 7,5), dan scoren ze ook hoog qua bevlogenheid (7,9). Bij een lagere beoordeling van de stelling (onder de 7,5) daalt de bevlogenheid naar een 6,9.

Kritisch

Heezen stelt dat succesvolle organisaties kritisch naar hun organisatie durven te kijken en medewerkers laten meedenken over organisatie brede onderwerpen. “Ook als dit op korte termijn niet de meest winstgevende optie is. Zij durven te kijken naar het uiteindelijke belang van hun organisatie en hun medewerkers. Maar hierdoor komen zij op de lange termijn als winnaar uit de bus.”

Lichte stijging

Ondanks de gevolgen van de recessie op de Nederlandse arbeidsmarkt is er volgens Effectory wel een lichte stijging in de bevlogenheid van medewerkers. In 2011 werd hierop een 7,2 gescoord en in 2014 een 7,4.

Bronnen: Managersonline.nl, Personeelsnet.nl, Effectory