Interview
8 jun '17
8 juni '17
3 min

Autonomie brengt je verder

“Ik leer mezelf steeds beter kennen en dat maakt me een gelukkig mens”, vertelt Tera Brugmans. Deze 29-jarige leerkracht is onlangs afgestudeerd aan de PABO en werkt fulltime bij De Steenen Kamer, een basisschool voor speciaal onderwijs in Zwijndrecht.

Tera is voortdurend bezig om zichzelf te ontwikkelen en neemt hiervoor de tijd. Omdat ze het leuk vindt, maar ook omdat het haar geluk vergroot. “In mijn werk, maar ook privé, ben ik altijd bezig met hoe mensen reageren op anderen of gebeurtenissen en wat de reactie van andere mensen daar weer op is. Ik merk dat deze reflectie me veel leert.”Leren maakt Tera gelukkig, omdat ze altijd op zoek is naar vernieuwing. “Wanneer ik denk: ‘dit kan ik nu wel’, moet ik gaan oppassen. Dan moet ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.” Maar daarvan is op dit moment in haar werk nog geen sprake. Ze leert nog iedere dag en brengt regelmatig nieuwe methodes in de praktijk.

Erkenning en vertrouwen

Naast uitdaging is erkenning erg belangrijk voor de leerkracht. “Ik word heel blij als ik zie dat ik hetgeen ik investeer ook terugkrijg. Dit geldt voor zowel richting de kinderen, mijn collega’s als mijn leidinggevende.” De weg die Tera voor haar studie heeft afgelegd was lang. Totdat de PABO op haar pad kwam, is ze best een tijd bezig geweest om te zoeken naar een richting die bij haar als persoon past en waar ze dus op langere termijn geluk uit kan blijven halen. Tera: “Het heeft even geduurd tot ik iets vond waar ik zowel met mijn hoofd als hart van overtuigd was. Zeker omdat je na deze keuze jaren in deze richting bezig zult zijn, vond ik het een belangrijke keuze.”

Een deeltijdopleiding volgen en daarbij werken is pittig. Dan is het geweldig om, na de investering van een opleiding, direct te mogen starten in een baan die je gelukkig maakt.” Het vertrouwen dat haar leidinggevende heeft gegeven is voor Tera van onschatbare waarde bij het ervaren van werkgeluk. “Tijdens de sollicitatieprocedure had mijn leidinggevende nog wat twijfels, maar ik overtuigde haar dat ik het kon. Ze gaf me een kans en achteraf vertelde ze me dat ik mijn belofte meer dan waargemaakt had. Dat was voor mij een prachtig compliment!”

Positieve aandacht voor leerlingen

Haar doorzettingsvermogen en het harde werken dat daarmee gepaard gaat, kan tegelijkertijd een valkuil zijn. “Omdat ik mijn werk goed wil doen, moet ik waken voor mijn eigen werkdruk”, zegt Tera. Daarbij benadrukt ze dat dit vooral om haar eigen perceptie gaat. Wanneer ze meer doet dan ze zou moeten, ligt dat bij haarzelf. “Deze werkhouding heeft mij gebracht tot waar ik nu ben, maar het moet niet teveel worden. Gelukkig krijg ik de ruimte om zelf te bepalen wanneer ‘goed’ ‘goed genoeg’ is.”

“Omdat ik mijn werk goed wil doen, moet ik waken voor mijn eigen werkdruk”

Jezelf kunnen zijn en zelf beslissingen mogen nemen beschouwt Tera als een voorrecht. Daardoor kun je jezelf nog beter ontwikkelen. In haar werk probeert ze richting de kinderen op dezelfde manier te handelen. “Door mijn leerlingen positieve aandacht te geven – al is het maar een schouderklopje – en ze te laten weten dat ik op ze vertrouw, help ik ze verder. En dat maakt iedereen gelukkig”, besluit Tera met een lach.

Meer lezen? Het volledige artikel staat in de publicatie Werkgeluk van Driessen HRM. Deze is kosteloos aan te vragen voor leidinggevenden en HRM’ers in de publieke sector via www.werkgeluk.nl.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.