Artikel
18 dec '15
18 december '15
2 min

Werknemers verbeteren hun sterke punten op de werkvloer

NRC vroeg 54 werkgevers hoe ze omgaan met talent. Het ging om het jaarlijkse NRC-onderzoek naar Goed Werkgeverschap. Hieraan werkten zowel kleine als grote werkgevers aan mee, van Coca-Cola tot start-ups. Drie ontwikkelingen vielen op. Leren gebeurt op de werkvloer, bedrijven investeren niet meer alleen in hoogvliegers en ze investeren in de sterke punten van medewerkers.

Leren op de werkvloer

Binnen organisaties wordt het steeds belangrijker om te leren en jezelf te ontwikkelen. Coco-Cola maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een andere baan te proberen met terugkeergarantie naar de oude functie. Telecomstart-up Voys is georganiseerd als holocracy, een organisatievorm zonder management en met vijf tot zeven rollen voor medewerkers. Dit stimuleert iedereen om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven.

Wat opvalt, is dat bedrijven minder geld besteden aan leren door medewerkers. De opleidingsbudgetten bij de deelnemende organisaties daalden van gemiddeld zes naar vier procent van de bruto loonsom tussen 2008 en 2015. Wel kwamen er steeds meer initiatieven en mogelijkheden om van elkaar en tijdens het werk te leren. Volgens de werkgevers is dat niet alleen goedkoper, maar vooral ook effectiever.

Meer dan de ‘highpotentials’

Steeds meer bedrijven investeren niet alleen in de ‘highpotentials’. Hierdoor voelen alle medewerkers zich gemotiveerd en gezien. Als mensen de kans krijgen om zich te ontplooien, vergroot dat de kans dat de juiste persoon op de juiste plek zit.

Marianne van Woerkom universitair hoofddocent HR-studies aan de Tilburg University juicht de ontwikkeling toe vanwege volgens haar grote nadelen van de eenzijdige aandacht voor de hoogvliegers. “Eigenlijk zeggen bedrijven daarmee: wij vinden maar vijf tot tien procent van de mensen in de organisatie zo waardevol dat we erin willen investeren. Wat denk je wat voor effect dat heeft op de overige 90 procent van de mensen?”

Investeren in de sterke punten

Veel bedrijven zijn erachter gekomen dat je beter van een 8 een 10 kunt maken dan van een 4 een 6. Het is beter om te investeren in waar medewerkers goed in zijn dan in verbetering van hun zwakke punten. Zo zag IT-organisatie Winvision dat veel tekortkomingen vanzelf verbeterden toen de medewerkers zich mochten ontwikkelen in de richting waar ze aanleg voor hebben.

Voor leren is volgens Van Woerkom zelfvertrouwen, energie en motivatie nodig. Deze drie komen samen als een medewerker iets leert waar hij of zij goed in is.

Bron: NRC Carrière

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.