Artikel
2 okt '13
2 oktober '13
3 min

Wat bereikt u met e-HRM?

E-HRM staat volop in de aandacht. Zeker in de huidige tijd van bezuinigen en efficiënter werken, zijn veel organisaties van plan e-HRM te gaan toepassen of verder uit te breiden. Slimme keuze, want e-HRM komt steeds meer tot volwassenheid, ook binnen de publieke sector. Verschillende organisaties hebben inmiddels de meerwaarde ontdekt van e-HRM als volwaardig personeelsinstrument. Want het is wel duidelijk dat het niet zomaar een trend is ‘die wel over zal waaien’.

Wat is e-HRM?

Electronic Human Resource Management (e-HRM) is de elektronische variant van HRM: het ondersteunen van HR-activiteiten door gebruik te maken van geautomatiseerde systemen (veelal internettechnologie). Medewerkers en managers worden via een portal betrokken bij het HR-proces en kunnen zo relevante HR-informatie makkelijk raadplegen en muteren.

Online applicaties

E-HRM is onder te verdelen in ESS (Employee Self Service) en MSS (Manager Self Service). Medewerkers kunnen zelf online NAW-gegevens aanpassen, verlof aanvragen, verzuim registreren, noem maar op. Managers accorderen online onkostendeclaraties, inkoopfacturen en hebben bovendien altijd en overal toegang tot allerlei managementinformatie. Managers kunnen hierdoor veel actiever en directer sturen, bijvoorbeeld op formatie en verzuim.

De winst van e-HRM

Door het gebruik van applicaties worden HR-processen efficiënter. Het levert tijdswinst op, mutaties worden maar eenmalig in de database vastgelegd. Tegelijkertijd levert het een aanzienlijke beperking op van de interne papierstroom. Bijkomend voordeel is dat door de automatisering de kans op fouten vermindert. Ook is e-HRM een mooie kans om de organisatie als moderne werkgever te profileren.

Maar vooral: meer tijd voor strategisch HRM!

HR-medewerkers hoeven door e-HRM minder tijd te besteden aan administratieve HR-taken en hebben dus meer ruimte voor organisatieadvies en een beleidsmatige (meer strategische) invulling van HRM. Zo komen we tot de kern: dit is de ultieme kans om uw inhoudelijke toegevoegde waarde te laten zien! Een aandachtspunt hierbij is wel dat HRM in een meer strategische adviesrol andere competenties en kennis vereist, wat consequenties kan hebben voor de formatie van de HR-afdeling.

E-HRM als flexibel instrument

Zoals ieder personeelsinstrument is ook e-HRM niet een doel op zich, maar een flexibele tool die aan te passen is aan de individuele behoeften van een organisatie. De implementatie kan stapsgewijs plaatsvinden, zo kunnen organisaties wennen aan e-HRM. Vaak wordt begonnen met eenvoudige processen, zoals wijzigen van NAW-gegevens en verlofaanvragen. In de volgende fase worden bijvoorbeeld applicaties geïntroduceerd voor declaraties, roosters, digitale loonstroken of het uitruilen van arbeidsvoorwaarden.

HRM aan zet

Ongeacht of uw organisatie nu al volop bezig is met e-HRM, of juist de eerste stappen in deze richting zet: houd in gedachten dat dit uw kans is om uw toegevoegde waarde te laten zien! En vergeet intussen in deze geautomatiseerde wereld ook niet de persoonlijke factor…

Monetta Driessen
HR-redacteur