We verwachten betrokkenheid, veerkracht en initiatief van medewerkers, maar vergeten soms wat de basis daarvoor is: erkenning. Waardering is eenvoudig, menselijk en strategisch belangrijk. En toch ontbreekt het verrassend vaak op de werkvloer.
Een medewerker die doet wat moet, maar nooit meer dan dat. Teams die netjes functioneren, maar waar weinig energie doorheen stroomt. Leidinggevenden die druk bezig zijn met processen, cijfers en deadlines, maar nauwelijks tijd vinden om écht te verbinden.
Het klinkt herkenbaar voor veel organisaties. In een tijd van quiet quitting, stijgende werkdruk en een aanhoudende war for talent zou je verwachten dat waardering een absolute prioriteit is. Toch blijft het opvallend vaak onderaan de agenda staan. En dat is een gemiste kans.
Waardering is geen nice to have, maar noodzaak voor engagement, motivatie en retentie.
Medewerkers willen gezien worden: niet alleen voor wat ze bereiken, maar ook voor de moeite die ze daarvoor doen. Waardering is de brug tussen prestaties en betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen voelen dat ze ertoe doen, dat hun bijdrage betekenis heeft en dat hun inspanningen niet vanzelfsprekend zijn.
En dat is precies wat organisaties nu nodig hebben:
Toch krijgt waardering nog steeds niet dezelfde prioriteit als bijvoorbeeld werving, performance of verloning. Hoe komt dat?
Op het eerste gezicht lijkt waardering eenvoudig: een compliment, een dankjewel, een klein moment van aandacht. Maar in de praktijk is het een van de meest uitdagende leiderschapsvaardigheden.
Een van de grootste redenen waarom organisaties worstelen met waardering, is dat het vaak door elkaar wordt gehaald met belonen of pamperen.
Gaat over erkenning: menselijke, gerichte aandacht voor een inspanning, gedrag of resultaat. Het is relationeel, mensgericht, bouwt vertrouwen en zorgt voor intrinsieke motivatie.
Gaat over extrinsieke prikkels zoals bonussen, incentives of voordeelpakketten. Belonen is waardevol, maar het vervangt waardering nooit.
Gaat over het leven van medewerkers zo comfortabel mogelijk maken, soms tot op het punt dat autonomie verdwijnt. Dat lijkt sympathiek, maar ondermijnt verantwoordelijkheid.
“Waardering gaat over gezien worden, niet over wat je krijgt”
Organisaties denken soms dat ze waarderen doordat ze bonussen uitkeren of extra’s organiseren. Maar dat is iets anders. Oprechte waardering is veel eenvoudiger én veel effectiever.
Waardering lijkt vanzelfsprekend, maar blijft bij veel HR-leiders vragen oproepen: Hoe doe je het op een authentieke manier? Waar ligt de grens tussen een oprecht gebaar en overdaad? Hoe ontwikkel je een cultuur waarin waardering vanzelfsprekend wordt?
Daarom lanceren de experts van Kadonation de podcast ‘Waardering Werkt!’. Elke aflevering zit boordevol tips, voorbeelden en theoretische inzichten die jou helpen om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers zich gezien en gehoord voelen.
Hardnekkige misverstanden worden ontkracht en nieuwe trends worden kritisch doorgelicht. Elke maand lossen we een nieuwe aflevering met een boeiende expert over waardering op de werkvloer. Laagdrempelig, impactvol en hartverwarmend!
Beluister de eerste aflevering van de Kadonation-podcast: ‘Waardering Werkt’ over het verschil tussen belonen, pamperen en waarderen. Van zelfontplooiing tot Maslow, alle relevante frameworks passeren de revue.
We helpen jou je medewerkers efficiënt en impactvol te waarderen. Met meer dan 1.000 verrassende attenties vind je vast iets fijns, voor elk moment. Ontdek ons gratis geschenkplatform.