Artikel
15 sep '16
15 september '16
3 min

Uitzendbranche maakt zich hard voor taalvaar­dig­heden

Voor mensen met slechte taalvaardigheden is het lastig om goed te functioneren in de samenleving en op het werk. Ook bij uitzendorganisaties staan mensen ingeschreven die het Nederlands onvoldoende schriftelijk en mondeling beheersen. Uitzendbureaus zoals Driessen HRM zetten daarom in op betere taalvaardigheden bij hun flexmedewerkers.

Uitzendkrachten met minder taalvaardigheden kunnen daardoor informatie missen. Daarnaast begrijpen ze werkinstructies minder goed en lopen ze vaker een veiligheidsrisico. Zij kunnen zich mede daardoor minder goed ontplooien op hun werk. Ook is het moeilijker voor ze om scholing te volgen en opleidingen met een positief resultaat af te ronden.

Goed werkgeverschap

Investeren in taal is een vorm van goed werkgeverschap en past binnen het programma ‘Binden en boeien’ van uitzendorganisaties. Betere taalvaardigheden zorgen voor meer kansen op de arbeidsmarkt en grotere tevredenheid en motivatie. Daarbij leiden ze tot een betere binding tussen uitzendkrachten en uitzendbureaus.

Taalakkoord

Een aantal uitzendorganisaties, waaronder Driessen HRM, heeft het Taalakkoord ondertekend. Dit is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken om de taalvaardigheid van werknemers te verbeteren. Volgens de uitzendbedrijven helpt een goede taalbeheersing van medewerkers bij een bredere inzetbaarheid.

Gratis taaltrainingen

De Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) is het opleidingsfonds van de uitzendbranche. STOOF heeft als ambassadeur van het Taalakkoord, extra actielijnen uitgezet met het ministerie van Sociale Zaken, Stichting Lezen & Schrijven en uitzendorganisaties. Enerzijds richten deze zich op het herkennen en bespreken van het niveau van de taalvaardigheid van uitzendkrachten door intercedenten (bewustwording). Anderzijds maken ze gratis taaltrainingen voor uitzendkrachten mogelijk.

Week van de alfabetisering

Tussen 5 en 11 september vond de week van de alfabetisering plaats. Er waren toen vele activiteiten bij uitzendorganisaties. Deze richtten zich op het in kaart brengen van de taalvaardigheid van honderden uitzendkrachten en het aanbieden van een passende (leer)oplossing. Hierbij werden onder andere workshops georganiseerd voor het herkennen van laaggeletterdheid door intercedenten en HR-managers van inlenende bedrijven. Verder werd een landelijke campagne uitgevoerd om intercedenten te bekwamen als taalambassadeur. Zo kunnen ze uitzendkrachten de meest passende taalopleiding aanbieden.

Laaggeletterd

Een op de negen mensen in Nederland is laaggeletterd. Het gaat om 1,3 miljoen mensen tussen de zestien en 65 jaar. Onder hen zijn 700.000 werkenden. Dan betreft het overigens niet alleen ongeschoolde medewerkers. Bijna 40 procent van alle minder-taalvaardigen heeft een vmbo- of mbo 1-diploma. Zo’n tien procent heeft een afgeronde opleiding mbo 2, 3 of 4.

Taallessen bij Driessen

Driessen HRM biedt zijn flexmedewerkers taallessen aan via een e-learningmodule ‘Begrijpelijk Nederlands’. Verder heeft Driessen voor de flexwerkers ook een training ‘Effectief communiceren’. Deze organiseren we een aantal maal per jaar op diverse locaties in het land.

Bronnen: STOOF, Flexmarkt, Driessen HRM