Publiek Perspectief is vanaf nu Trends in HR. Blijf via dit platform op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen voor HR.

Artikel/ 12 juni 2008

The winner takes it all: laat ons niet in ons hempie staan!

Op het moment dat dit magazine uitkomt, is het EK in volle gang. Als het goed is hebben onze Oranje Leeuwen zich onder de bezielende leiding van Marco van Basten geplaatst voor de kwartfinales. In dat geval ben ik een gelukkig mens: Marco is mijn allerbeste vriend en hij heeft gelijk gehad in alles. Als we echter in de eerste ronde kansloos uit zijn geschakeld dan is dhr. Van Basten een incapabele, nukkige en ietwat arrogante knakker die van mij geen pilsje zou krijgen in de kroeg. Want zo werkt het nou eenmaal in het voetbal: als je wint ben je de held en als je verliest dan ben je de klos. 

En daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Het gaat uiteindelijk om het resultaat. In Nederland is het echter ook erg belangrijk hoe de weg naar resultaat eruit ziet. Soms krijg je wel eens het gevoel dat men het niet erg vindt om te verliezen als je mooi hebt gespeeld: ‘We speelden beter, maar de ander had meer geluk’ of  ‘Nummer 2 is ook mooi’. Daarin lijken we als Nederlanders nogal afwijkend gedrag te vertonen ten opzichte van veel andere landen: in bijvoorbeeld Duitsland, Italië en Amerika lijkt het ze over het algemeen geen bal te schelen hoe er gespeeld wordt, als er maar gewonnen wordt! ‘By any means necessary’, zoals ze in Amerika nogal eens stellen. En dat geldt niet alleen voor sport…
Als we bovenstaande lijn nou eens doortrekken naar het functioneren van organisaties in het algemeen. Hoe vaak worden we in de dagelijkse praktijk niet geconfronteerd met organisaties waarbij het beleid niet meer in dienst staat van het resultaat, maar gezien wordt áls het gewenste resultaat? Procedures die gevolgd dienen te worden, zonder dat ze positief bijdragen aan het behalen van de doelstellingen? ‘Helaas mevrouw, maar de computer zegt nee.’ De media staan dagelijks vol van dit soort kwesties, tot ontzetting van de ‘lijdende voorwerpen’. Maar doen we er stiekem niet allemaal zo nu en dan een beetje aan mee? Is het niet af en toe makkelijker om je te verschuilen achter een beleid, procedure of computer in plaats van een lastig gesprek te voeren of een verandering teweeg te brengen?

Ik wil dat DA&A Driessen de beste resultaten haalt die we kunnen behalen en er écht uit halen wat erin zit. Maar als echte Nederlander wil ik ook dolgraag weten hoe de weg naar die resultaten door u, de klant, wordt ervaren. Want het is mijn stellige overtuiging dat wij, net als het Nederlands Elftal, uiteindelijk bestaan omdat ú, onze klant, er bent. Marco van Basten heeft het tenminste op één punt makkelijker dan wij: hij krijgt voortdurend te horen hoe de dienstverlening van het Nederlands Elftal wordt ervaren. Kranten, magazines, internet, televisieprogramma’s, liedjes, T-shirts, sjaaltjes, spandoeken, zakdoeken, rottend fruit en zangkoren: de 16 miljoen bondscoaches van Nederland laten hem te pas en te onpas weten hoe ze over hem en zijn organisatie denken. Op niet mis te verstane wijze overigens.

Om te voorkomen dat u als klant van DA&A ook naar dergelijke creatieve wijzen van communicatie gaat grijpen, hebben wij als bijlage bij het digitale magazine een digitale vragenlijst bijgesloten. Hierin vragen wij u naar uw mening over ons en onze dienstverlening. Over de resultaten, de weg ernaar toe en de wijze waarop wij dit invullen. Ik vraag u vriendelijk uit de grond van mijn hart: neemt u even de tijd om uw ongezouten mening over ons te geven. Dan beloven wij dat wij uw mening zullen gebruiken om Nederlands Kampioen te worden in ons vakgebied. Nu het Nederlands Elftal nog…

Deel deze pagina
Jeroen Driessen
Als CEO geeft Jeroen met inspiratie en passie voor het HR-vak leiding aan Driessen Groep. Zijn focus op het geluk van medewerkers is volgens hem bepalend voor het succes. Als columnist en veelgevraagd spreker vertelt hij hier gepassioneerd over.
Meer van deze auteur