Artikel
3 feb '15
3 februari '15
2 min

Taalakkoord’ zet in op taalontwik­ke­ling op de werkvloer

Zo’n anderhalf miljoen mensen hebben moeite met communiceren in het Nederlands, in woord en geschrift. De helft hiervan heeft een baan, dat zijn ongeveer 750.000 medewerkers! Dagelijkse werkzaamheden kunnen voor hen een grote opgave zijn, denk aan het invullen van formulieren, lezen van veiligheidsinstructies, versturen van e-mails of communiceren met collega’s en klanten. Om de taalvaardigheid op de werkvloer te bevorderen is in Den Haag een ‘Taalakkoord’ gesloten.

Taalakkoord: zet in op Taal!

Bijna 30 werkgevers hebben in het bijzijn van minister Lodewijk Asscher (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) een Taalakkoord gesloten. Doel van het Taalakkoord is om ook andere werkgevers en medewerkers te stimuleren zich in te zetten voor taalontwikkeling op de werkvloer. Via deze koplopers wordt geprobeerd om komend jaar 300 andere werkgevers te bereiken. De ondertekenaars komen uit verschillende branches waaronder de voedingsmiddelenindustrie, schoonmaak, logistiek, chemie, afvalverwerking, zakelijk dienstverlening, uitzendbranche, de rijksoverheid en de gezondheidszorg.

Oog- of oordruppels? Een groot verschil!

Tijdens de bijeenkomst liet gastorganisatie HWW Zorg (Haagse Wijk- en Woonzorg) zien dat investeren in taal impact heeft op medewerkers, werkgevers en ook op cliënten. Goede taalbeheersing is één van de prioriteiten binnen de organisatie. “Al enige jaren geleden bereikten ons berichten dat sommige medewerkers moeite hadden met taal. Zo werden notulen niet goed gelezen of werden invulformulieren vanuit de centrale administratie niet teruggestuurd. Maar ook meer ingrijpende problemen kwamen voor, zoals medewerkers die oogdruppels met oordruppels verwarden of bepaalde tilprotocollen niet konden lezen zodat cliënten verkeerd verplaatst werden.” Aan het woord is Tineke Broekema, praktijkopleider bij HWW Zorg en verantwoordelijk voor de aanpak laaggeletterdheid binnen deze organisatie. Mede dankzij haar inzet hebben vele medewerkers inmiddels hun taalbeheersing verbeterd.

Sleutel ligt bij werkgevers én medewerkers

De ondertekenaars van het Taalakkoord zien elke dag hoe belangrijk taalvaardige medewerkers zijn voor klantcontacten, veiligheid op de werkvloer, doorgroeimogelijkheden en duurzame inzetbaarheid. Zij zetten zich daarom enthousiast in om de taalvaardigheid van medewerkers een impuls te geven en sporen andere werkgevers aan hetzelfde te doen. De maatregelen van de werkgevers – bijvoorbeeld het aanbieden van taalcursussen, het geven van voorlichting en het bespreekbaar maken van taalproblemen – stimuleren taalbeheersing en dragen zodoende bij aan meer werkplezier, minder verzuim, betere communicatie en een verhoogde veiligheid.

Mee doen?

Wilt u ook bijdragen aan het Taalakkoord, of heeft u andere vragen, stuur dan een email aan PostbusTaalakkoord@minszw.nl

 

Bronnen: Rijksoverheid, HWW Zorg

Monetta Driessen
HR-redacteur