Het nieuws domineerde de afgelopen jaren de media: het lerarentekort in – voornamelijk – het primair onderwijs. Dat de tekorten in het onderwijs groot zijn en er daarnaast sprake is van verloop, is dus algemeen bekend. Het kabinet pakt deze problemen zowel landelijk als regionaal aan. Maar wat kun je als basisschool zelf doen om te voorkomen dat je kostbare werknemers het onderwijs verlaten?
Jonge, startende juffen en meesters beginnen vaak vol goede moed aan hun baan als leraar. Helaas werkt bijna een kwart van de startende leerkrachten binnen vijf jaar niet meer in het onderwijs. Veel uitstroom komt door een gebrek aan begeleiding. De afgelopen jaren is er door scholen volop ingezet op werving en selectie van leraren, maar minder op de begeleiding van leerkrachten. En dat terwijl goede, persoonlijke ondersteuning het verschil kan maken. Veel docenten worden door werkdruk nauwelijks ingewerkt en kunnen niet terugvallen op iemand als het even minder gaat. Wil jij voorkomen dat jong talent het onderwijs verlaat? Dan is het van belang om het onderwijs weer aantrekkelijk te maken. Dit doe je met een gedegen inwerktraject en coaching-on-the-job. Dit kan door zowel een interne- als externe coach worden gedaan.
Lees ook: Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs (door Mensium)
Veel leraren noemen de werkdruk als de belangrijkste reden om het onderwijs te verlaten. En terecht, de werkdruk in het onderwijs is hoog. Dit is een gevolg van het oplopende lerarentekort. Om onnodig uitval van leraren te voorkomen, is het verminderen van werkdruk belangrijk. Enkele manieren om de werkdruk te verminderen zijn:
Veel HR-professionals weten het al: duurzame inzetbaarheid is een belangrijk thema. Zeker in het primair onderwijs kan dit een oplossing zijn voor het lerarentekort. Duurzame inzetbaarheid is de mate waarin leraren productief, gemotiveerd en op een gezonde manier kunnen blijven werken. Wanneer we dit vertalen naar het behoud van leraren, betekent dit dat de focus verschuift naar het verbeteren en bewaken van de structuur en cultuur van de organisatie. Gelukkig is er de Duurzame inzetbaarheidsregeling waarmee leraren extra uren krijgen die ingezet kunnen worden voor activiteiten die de duurzame inzetbaarheid vergroten, zoals: studieverlof, coaching of cursussen. Voor HR-professionals en directeuren is het belangrijk om medewerkers hierop te wijzen en te sturen.