Steeds meer organisaties erkennen de waarde van soft skills van medewerkers. In plaats van alleen te kijken naar technische vaardigheden (hard skills) en opleiding, richten ze zich steeds meer op de persoonlijke eigenschappen en competenties (soft skills) van medewerkers. In dit artikel bespreken we de opkomst van soft skills en waarom ze steeds belangrijker worden voor organisaties.
Soft skills, ook wel bekend als interpersoonlijke vaardigheden, zijn eigenschappen als communicatie, teamwork, flexibiliteit, leiderschap, problemen oplossen en emotionele intelligentie. Dit zijn dus sociale vaardigheden die niet makkelijk kunnen worden gemeten. Zachte vaardigheden zijn wel heel belangrijk voor het functioneren van een medewerker binnen een team, en ook van invloed op het succes van een organisatie.
Met de snelle veranderingen in de moderne arbeidsmarkt, worden soft skills versus hard skills steeds belangrijker. Er zijn twee hoofdredenen waarom soft skills een centrale plaats gaan innemen bij het werken:
Technische vaardigheden (hard skills) zijn snel achterhaald en gemakkelijk te vervangen door nieuwe technologieën, maar soft skills blijven altijd relevant. Het is goed om te realiseren dat de manier waarop medewerkers samenwerken en communiceren, net zo belangrijk is voor het succes van het bedrijf als technische vaardigheden in huis hebben. Organisaties kunnen daarom beter in de zachte vaardigheden van mensen investeren.
De derde reden voor het toenemende belang van soft skills is dat hard skills niet compleet zijn zonder zachte vaardigheden. Medewerkers kunnen alle harde vaardigheden bezitten die nodig zijn om projecten uit te voeren, maar als ze niet goed begrijpen wat klanten willen of hun teamleden niet kunnen motiveren om projecten uit te voeren dan zal het project mislukken. Soft skills zoals communicatie zijn daarom vaak belangrijker om te ontwikkelen als medewerker dan hard skills. Organisaties hebben daarnaast medewerkers nodig die flexibel en communicatief vaardig zijn, om samen te werken in virtuele teams en effectief te kunnen communiceren.
Er staan dan ook opvallend veel in de totale lijst aan benodigde vaardigheden voor 2025 in het Future of Jobs rapport van het WEF. Volgens het rapport is er de komende vijf jaar veel behoefte aan de volgende tien soft skills:
Complexe problemen oplossen en kritisch denken staan bovenaan de lijst van soft skills waarvan werkgevers denken dat ze de komende vijf jaar belangrijker worden. Het belang van kritisch denken en analyseren is goed verklaarbaar, omdat het juist vaardigheden zijn die computers niet bezitten.
De opkomst van soft skills is een trend die we in de komende jaren alleen maar zullen zien toenemen. Organisaties moeten leren de waarde te erkennen van deze vaardigheden voor het succes van hun bedrijf en specifiek zoeken naar medewerkers met sterke soft skills. Dit verhoogt niet alleen de productiviteit en samenwerking binnen de organisatie, maar maakt de organisatie ook beter in staat om te concurreren en te groeien.