Artikel
2 aug '16
2 augustus '16
3 min

Smartpho­ne­ge­bruik tijdens werktijd zorgt voor gelukkigere medewerkers

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Zowel zakelijk als privé gebruiken we de zakcomputers vele uren per dag. Maar gaat dit nu ten koste van de productiviteit of zorgt het juist voor beter functionerende medewerkers? En is sturen op verantwoordelijk beter dan het stellen van regels?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een eenduidig antwoord op hoe om te gaan met smartphonegebruik op de werkvloer is er niet. Of smartphonegebruik acceptabel is tijdens het werk is allereerst sterk afhankelijk van het soort werk. Zo is het bijvoorbeeld voor machinisten in België en Spanje verboden om hun smartphone of tablet tijdens het werk te gebruiken omdat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden. Uiteraard geldt dit ook voor chauffeurs van bussen of auto’s. Hierbij is natuurlijk de algemeen geldende regel: als het smartphonegebruik leidt tot gevaarlijke situaties is het verboden. Maar hoe zit dat met personeel op kantoor?

90% medewerkers gebruikt smartphone tijdens het werk

Bijna iedereen (90%) checkt minimaal één keer per dag zijn smartphone of berichten tijdens werktijd. Bij 44% is dit zelfs ieder uur blijkt uit onderzoek van Wetten van de Werkvloer. Niet geheel vreemd, want bij twee van de drie medewerkers is het gebruik van smartphones op het werk gewoon toegestaan. Bij slechts 22% is dit niet wenselijk en bij maar 10% is het verboden. Het onderzoek laat echter ook een andere kant van smartphonegebruik op de werkvloer zien. Overmatig gebruik kan namelijk ook tot behoorlijke irritaties leiden bij collega’s.

Smartphone tijdens werk leidt tot gelukkige medewerkers

Toch blijkt uit onderzoek van de Society for Industrial and Organizational Psychology dat smartphonegebruik tijdens het werk leidt tot gelukkigere medewerkers. Een geïnstalleerde app zorgde ervoor dat tijdens het werk gemeten werd in welke hoedanigheid de smartphone gebruikt werd. Hieruit blijkt dat medewerkers gemiddeld 20 tot 25 minuten per dag op hun smartphone zitten voor privégebruik. Het grootste deel van de tijd wordt aan sociale media besteed. Hetgeen bijdraagt aan een hoger algeheel gevoel van welbehagen, wat medewerkers die geen smartphone gebruiken tijdens het werk dan weer missen.

Regels en etiquette?

Regels of etiquette kunnen helpen om het smartphonegebruik binnen de perken te houden. Zo kun je bijvoorbeeld afspreken om geen smartphones te gebruiken tijdens meetings of om mobiele telefoons tijdens het werk altijd op stil te zetten zodat collega’s niet gestoord worden tijdens het werk. Echter, het belangrijkste is vertrouwen hebben in medewerkers. Als zij zich verantwoordelijk voelen voor hun werk en het naar hun zin hebben, dan blijft het smartphonegebruik automatisch binnen de perken.

Bron: Society for Industrial and Organizational Psychology, BNR, The Telegraph, PWdeGids

Pieter Philippart
Marketingadviseur