Artikel
30 aug '16
30 augustus '16
3 min

Leiderschap bij gemeente Brummen

De samenleving verandert. En daarmee de wensen ten aanzien van de dienstverlening van de gemeente ook. Maar hoe ga je daar als gemeente mee om? Gemeente Brummen denkt het antwoord te hebben; een nieuw organisatiemodel, wat flexibel genoeg is om in te springen op de veranderingen vanuit de omgeving, met twee hiërarchisch leidinggevenden. In gesprek aan met Marcel Klos, gemeentesecretaris, en Jessica Braunius, HR manager, over deze ontwikkeling en gedeeld leiderschap in een gemeente.

Aanleiding voor de organisatie-ontwikkeling

Sinds 2011 kijkt de gemeente Brummen naar de veranderende vragen vanuit de samenleving en hoe ze hier als gemeentelijke organisatie mee om kunnen gaan. De samenleving is constant aan het veranderen en komt met vragen waar het gemeentelijk apparaat niet altijd naar kan handelen. Uiteindelijk is de gemeente er voor de samenleving. Hoe kunnen deze vragen gefaciliteerd worden? Welk organisatie-model past daarbij? En wat vraagt dit van de medewerkers in houding en gedrag? Marcel geeft aan dat vooral het andersom redeneren hierin van belang is. Binnen Brummen willen we dat er nagedacht wordt over wat organisatie en samenleving mét elkaar willen en kunnen bereiken. We willen de samenleving niet opleggen wat de ambtenaren vanuit beleidsstukken hebben bedacht. De voorzichtigheid moet eraf; we willen ondernemende ambtenaren die zelf zaken oppakken en continu nadenken over wat ze in de maatschappij willen bereiken. En daarbij een organisatiemodel dat hen hierin kan faciliteren en ondersteunen.

Wat verandert er precies met het nieuwe organisatiemodel?

Marcel: “We zijn afgestapt van het hiërarchische organisatiemodel en hebben processturing radicaal in de organisatie ingevoerd. Onze managers zijn proceseigenaren en houden zich bezig met het wát. Daarbij zijn ze lid van een Ondersteuningsteam (OT), geen Managementteam (MT). Jessica is als HR-manager verantwoordelijk voor het personeel. Zij zorgt er met haar club mensen voor dat de procesmanagers hun processen draaiende kunnen houden door capaciteit te leveren. We kennen geen afdelingen en teams meer. Alle medewerkers zijn geplaatst in het proces HR. Dit wordt ook wel gekscherend ‘uitzendbureau Braunius’ genoemd. Zij zorgen echt voor de juiste mens op de juiste plek. En inderdaad, hiermee zijn we dus volledig afgestapt van integraal management.”

Wat willen jullie bereiken met dit organisatiemodel?

Jessica: “Uiteindelijk willen we breed inzetbare medewerkers hebben die vanuit eigenaarschap de taken oppakken. Met de organisatieontwikkeling hebben we de medewerkers niet in een proces, taak of afdeling, maar in ‘HR’ geplaatst. Hiermee valt iedere medewerker van Brummen echt onder mijn verantwoordelijkheid. Door nu iedereen een andere plek te geven komt  beweging tot stand en creëer je ruimte voor duurzame inzetbaarheid. Medewerkers worden breed ingezet en krijgen alle ruimte om hun professionaliteit neer te zetten. Ik zie het als de optimale invulling van de aanstelling in algemene dienst; medewerkers kunnen straks daadwerkelijk daar ingezet worden waar hun kennis en kunde nodig is. Iedereen praat over de ambtenaar 2.0; hier krijg je ze ook. Daarnaast willen we ons ook inzetten voor eenduidig leiderschap. Vanuit één visie ontwikkelen in mens én organisatie.” Marcel: “Eigenlijk willen we vooral ‘Barbapapa’ zijn. We willen flexibel en snel kunnen inspelen op de ontwikkelingen vanuit de samenleving. We willen kijken naar kansen en mogelijkheden en de kennis en kunde van onze medewerkers en daar zo goed mogelijk op inzetten. Uiteindelijk willen we de samenleving zo goed mogelijk bedienen. Daarom stellen we ‘de klant’ centraal.”

Het volledige interview is verschenen in Driessen Persoonlijk, editie 2 – 2016, met het thema Leiderschap. Lees verder op pagina 16 en 17.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.