Artikel
8 nov '13
8 november '13
3 min

Kan HRM generatieverschillen benutten?

Geen enkele organisatie ontkomt eraan: waar jong en oud samen werken, spelen generatieverschillen een rol. Om het beste uit uw organisatie en alle medewerkers te halen, is het zinvol om de verschillen niet als struikelblok te ervaren maar juist optimaal te benutten. Maar waar hebben we het dan precies over?

Zoals u eerder heeft kunnen lezen, heeft Driessen samen met TNS Nipo meer dan 350 HRM’ers uit de publieke sector ondervraagd over het ‘hart voor de zaak’ binnen hun organisatie en de resultaten gebundeld in een gratis boek. Verschillen tussen generaties kwam duidelijk in het boek naar voren.

Generatieverschillen
Wanneer we de onderzoeksresultaten naast elkaar leggen, valt direct op dat medewerkers uit verschillende leeftijdsgroepen regelmatig sterk uiteenlopende antwoorden geven. Generatieverschil vormt dan ook een belangrijk aandachtspunt binnen een organisatie. Het is een hele uitdaging om aan alle groepen medewerkers tegemoet te komen, maar dit is wel essentieel om als organisatie te slagen.
In de regel wordt onderscheid gemaakt tussen vier generaties: babyboomers (geboren 1945-1960), generatie X (geboren 1960-1980), generatie Y (geboren 1980-1990) en generatie Z (geboren 1990-2010). Elke generatie heeft zijn eigen persoonlijke behoeften op het gebied van arbeid.

Verschil steeds groter
Naar verwachting wordt bovendien het bestaande contrast tussen jongere en oudere HRM’ers in de toekomst alleen maar groter. Organisaties worden in zijn geheel ouder, als gevolg van vergrijzing, verhoging van de pensioenleeftijd en versobering van de mogelijkheden om vervroegd te stoppen. Bovendien blijven veel zittende medewerkers momenteel op hun plek als gevolg van de huidige arbeidsmarkt.

Professionalisering van het HRM-vak
De bestaande verschillen tussen de generaties worden nog eens versterkt door de ontwikkelingen binnen het HRM-vak. De denkbeelden rondom HRM zijn in de loop der jaren sterk veranderd door economische, technologische, sociale en culturele veranderingen. Ook nu staat de tijd niet stil en zijn ontwikkelingen continu gaande, denk bijvoorbeeld aan Het Nieuwe Werken (HNW), e-HRM of de invloed van social media op HRM.

Wat te doen?
Het HRM-vak ontwikkelt zich dus voortdurend en het generatieverschil tussen HRM’ers neemt naar verwachting steeds verder toe. Maar door de verschillen te erkennen en te leren van elkaar, kan de afdeling HRM juist de organisatie helpen om de generatieverschillen optimaal te benutten. Ook kan flexibiliteit en differentiatie in het HRM-beleid doorslaggevend zijn om zowel jongere als oudere medewerkers aan te spreken. Op die manier kunt u het beste halen uit alle medewerkers en de organisatie als geheel!

Gratis boek ‘Hart voor de publieke zaak’
Wilt u graag meer lezen over dit interessante thema? Vraag dan gratis het boek ‘Hart voor de publieke zaak’ aan! Daarin wordt dieper ingegaan op de generatieverschillen, de professionalisering van het HRM-vak en de mogelijkheden die HRM heeft om deze ontwikkelingen optimaal te benutten. Daarnaast komen in het boek natuurlijk alle onderzoeksresultaten aan de orde, nog meer HRM-thema’s en een aantal persoonlijke interviews met HRM’ers uit de publieke sector.

Monetta Driessen
HR-redacteur

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.