Artikel
15 jun '17
15 juni '17
2 min

Het beoordelingsgesprek afschaffen?

De laatste jaren wordt steeds vaker de vraag gesteld of het beoordelingsgesprek wel zinvol is. Bereikt de leidinggevende met dit gesprek nu echt wat hij voor ogen heeft? Wordt de medewerker door het gesprek gemotiveerd en verbetert zijn prestatie? 

De praktijk leert dat tijdens het beoordelingsgesprek vooral wordt gekeken naar waar de medewerker in tekortschiet. En dat heeft nou juist vaak een averechts effect. 

Alternatieven beoordelingsgesprek 

In een aantal situaties is een beoordelingsgesprek zeker aan de orde: denk hierbij aan situaties waarin een arbeidsvoorwaardelijke beslissing onderbouwd moet worden. Maar in de meeste gevallen is dat helemaal niet nodig. Een evaluatiegesprek op het eind van het jaar gecombineerd met regelmatige tussentijdse feedback is dan een prima alternatief. 

Verandering arbeidsmarkt 

Zeker voor de generatie Y (geboren tussen 1985 en 2000) is het ontvangen van tussentijdse feedback belangrijk voor hun persoonlijke ontwikkeling. Deze groep jonge mensen wil continu leren en verbeteren. En niet alleen op basis van de feedback van hun leidinggevende maar juist ook op basis van de feedback van directe collega’s of andere personen in hun (werk)omgeving. 

Feedback geven vraagt om moed en lef 

Het inrichten van een feedbackcyclus -het op gestructureerde wijze stimuleren en geven van feedback- krijgt in veel organisaties steeds meer aandacht. Er zijn echter wel randvoorwaarden te formuleren om dit een succes te laten zijn. Zo moeten medewerkers zich prettig en veilig voelen in een organisatie om feedback te geven en moeten ze beschikken over vaardigheden om dat op een goede manier te doen. Ook zijn vertrouwen en duidelijke afspraken onontkoombaar. 

Meer evalueren dan beoordelen 

Het evalueren van geleverde prestaties en de doorgemaakte ontwikkeling van de medewerker blijft een must. Doe het alleen op een wat andere manier. Bekijk in een jaarlijks evaluatiegesprek wat de bijdrage van de medewerker is geweest. Waardeer de bijdrage en bespreek wat nodig is om de medewerker nog meer te laten excelleren. Een beoordelingsgesprek voer je alleen wanneer het nodig is. Ik ben ervan overtuigd dat je op deze manier het beste in je medewerkers naar boven haalt! 

Meer informatie 

Bent u benieuwd naar de randvoorwaarden, de functies van het geven van feedback en de verschillende feedbackinstrumenten? Lees dan de Whitepaper ‘Het nieuwe beoordelen’. 

 

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.