Artikel
28 nov '14
28 november '14
3 min

De publieke sector verdient een beter imago

Naar verwachting zal de arbeidsmarkt in de publieke sector de komende jaren aantrekken, met als gevolg dat de vraag naar personeel toeneemt. Bij het aantrekken van de juiste medewerkers zal het imago van de sector een belangrijk aandachtspunt zijn. Uit het recente onderzoek “Werk(t) in de publieke sector” blijkt namelijk dat het imago van de publieke sector niet overwegend positief is. Hieronder volgt een aantal tips om uzelf als aantrekkelijke werkgever te profileren.

Onterechte vooroordelen
Het onderzoek “Werk(t) in de publieke sector” is uitgevoerd door Driessen HRM en TNS Nipo om de arbeidsmarkt in de publieke sector in beeld te brengen. Wanneer ik de resultaten uit het onderzoek met elkaar in verband breng, valt me op dat het imago van de publieke sector niet overwegend positief is. In mijn ogen zit de kern van het probleem in heersende (voor)oordelen over de publieke sector die op onderdelen zeker onterecht zijn. Denk bijvoorbeeld aan het grote misverstand rondom de heersende bureaucratie, of typeringen als saai, niet dynamisch en stoffig. Hier is winst te behalen!

Profileren als aantrekkelijke werkgever
Een positief imago is van groot belang, mensen werken liever voor een aantrekkelijke werkgever dan voor een werkgever met een negatief imago. Zeker met het oog op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, zoals vergrijzing en ontgroening, moeten we stilstaan bij de beeldvorming over de organisatie. Als HRM’er kunt u inspelen op de manier waarop uw organisatie zich in de markt zet en zo de organisatie helpen om zich positief te onderscheiden van anderen. Ik zet enkele handvatten op een rij:

Maak uzelf zichtbaar
Zorg ervoor dat u niet alleen als dienstverlenende organisatie voor de maatschappij bekend bent, maar dat u zeker ook als potentiele werkgever duidelijk zichtbaar bent. Dat kan bijvoorbeeld door regelmatig uw organisatie open te stellen voor bedrijfsbezoeken, door gastlessen te verzorgen op scholen, of door een actief stagebeleid te voeren, waardoor potentiele medewerkers zelf kunnen ervaren hoe het is om bij uw organisatie te werken.

Sluit aan bij de behoefte van werkzoekenden
Het is belangrijk om met de werving aan te sluiten bij de behoefte van de nieuwe medewerker. Voorop staat dat mensen in de publieke sector veelal graag direct of indirect een bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Verder blijkt uit het onderzoek dat er veel waarde wordt gehecht aan een goede werksfeer. Als HRM’er kunt u hier natuurlijk een bijdrage aan leveren. Krachtige instrumenten die een prettige werksfeer bevorderen, zijn bijvoorbeeld aandacht voor samenwerking en het stimuleren van het ‘wij-gevoel’. Dit kan al heel eenvoudig door gezamenlijk te lunchen of een kop koffie te drinken.

Eigen medewerkers als ambassadeur
Het imago van uw organisatie wordt ook bepaald door wat uw medewerkers uitstralen, of dit nu binnen de (publieke) organisatie is of op een buurtfeestje. Wanneer u als organisatie investeert in het trots zijn op de eigen organisatie, creeert u echte ambassadeurs! Dit kan bijvoorbeeld door successen te communiceren en ze van tijd tot tijd samen te vieren. Ook wanneer u medewerkers erkenning geeft voor geleverde prestaties, zal het juiste gevoel ontstaan.

Zet uw organisatie op de kaart
Natuurlijk moet iedere organisatie een adequate afweging maken hoe de beschikbare middelen (tijd en geld) worden ingezet, maar het is zeker de moeite om uzelf ervan bewust te zijn hoe belangrijk uw ‘merkbeleving’ is!

Wilt u het complete onderzoek ontvangen met alle resultaten hoe ‘mens’ en ‘werk’ bij elkaar komen in de publieke sector? Vraag dan op www.driessen.nl/werkt een gratis digitaal of gedrukt exemplaar aan van de publicatie “Werk(t) in de publieke sector”.onderzoekspublicatie driessen hrm

Monetta Driessen
HR-redacteur

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.